Volkswagen-koncernen vill tydliggöra sina märkens status. Seat ska ta sig an Alfa Romeo och Skoda Dacia.

Volkswagen-koncernen omfattar en mängd bilmärken – alla med en tydlig plats i hierarkin men när det kommer till Seat och Skoda krockar det. Ja, det hävdar man själva och nu ska man rangordna det spanska och tjeckiska märkena som man förvärvade 1986 respektive 1992, enligt Michael Jost.

LÄS MER: Seat tjänar som aldrig förr

Seat ska stiga i rang och ta sig an märken som Alfa Romeo samtidigt som Skoda ska koncentrera sig på konkurrenter som Dacia och främst fokusera på östeuropeiska marknader. Lyxiga tillbehör som som Alcantara-klädsel kommer att strykas på Skoda-bilarna som framöver ska tilltala än fler kunder som söker funktionalitet.

Till sin hjälp att stiga i rang tar Seat rygg på Cupra, tillverkarens nya systermärke för prestandabilar.

LÄS MER: Porsche och Skoda inte till salu

Men greppet sträcker sig längre än till bara Seat och Skoda, alla modeller från koncernen analyseras nu.

– Vi tittar på hela vår portfolio nu, alla märken. Vi kommer exempelvis aldrig lansera en Volkswagen Tiguan Coupé i Europa för att ta ett exempel, säger Jost till Automobilwoche.

Visa kommentarer