Volkswagen AG ser över sin organisation på flera sätt. Just nu tittar de på vilka varumärken som ingår och hur relevanta de är för koncernen.

Tyska fordonskoncernen Volkswagen AG ser fortfarande över sina utgifter och hur det är möjligt att minska dem. Så sent som för några veckor sedan fick vi höra att Audi, som är ett av koncernens tolv varumärken, ska spara uppemot 160 miljarder kronor de närmaste tre, fyra åren. Bland annat ska man nå målet genom att skära ned på antalet chefspositioner men också genom att erbjuda färre motoralternativ.

Ekonomin synas även på ett högre plan (så klart). Volkswagen AG:s styrelseordförande Herbert Diess, som även är styrelseordförande för personbilstillverkaren Volkswagen, berättade i tisdags under en konferens med analytiker att man nu granskar företagets varumärkesportfölj i ett försök att slimma kostnaderna och höja lönsamheten.

– Vi granskar vår varumärkesportfölj, under årets andra hälft kan vi prata mer om det här, sa Herbert Diess enligt branschtidningen Automotive News.

Han poängterade också att Porsche och Skoda inte är till salu. Porsche är nämligen oerhört sammanflätat med övriga koncernen i och med att märket delar 80 procent av sina plattformar med Audi. Dessutom menade han att Porsches lönsamhet på 17,5 procent per såld bilmodell endast är möjlig om de ingår i koncernen. Och han sa att det är likadant med Skoda. Utan tillgång till koncernens teknik skulle både Porsche och Skoda vara för små för att kunna utveckla nästa generations fordonsplattformar.

Utöver Porsche och Skoda kan vi inte heller se att Audi och Volkswagen försvinner på något sätt, däremot kanske Seat, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Ducati och Scania hänger på var sin skör tråd. Scania har ju tidigare varit uppe som kandidat till försäljning.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volkswagen ser över sina varumärken – Porsche och Skoda inte till salu
NÄSTA Tesla tänker om – har kvar butiker och höjer priser