Nu är den presenterad, Volkswagens minsta suv T-Cross som blir lillebror till T-Roc och de andra suvarna från Wolfsburg.

Redan för två och ett halvt år sedan dök den upp i Norrland, då förklädd till en Golf. Men den höga markfrigången gjorde oss säkra på att det var en ny Polo-baserad suv som rullade runt på de svenska vintervägarna, Volkswagen hade ju månaden innan visat upp den märkliga (märklig i och med att den var taklös) konceptbilen T-Cross Breeze på bilsalongen i Genève.
Nu, två och ett halvt år senare, är den officiellt presenterad – Volkswagens Polo-baserade småsuv T-Cross som slänger sig in i storleksklassen under T-Roc som har mindre än ett år på nacken.

Volkswagen T-Cross 2019

Foto: Volkswagen AG

Storlek
Volkswagen T-Cross är, trots att den på bild kan upplevas som ganska rejäl, en liten bil. Den är endast 410,7 centimeter lång, vilket i och för sig gör den 5,4 centimeter längre än Polo. Men mot storebror T-Roc är den kort i rocken då T-Roc, som har ett Audi-syskon i Q2, är 12,7 centimeter längre.
En mer jämförbar bil till storleken, som Volkswagen förmodligen inte alls vill jämföras med på övriga punkter, kommer från Renault. Nej, vi tänker inte på suven Kadjar som är betydligt större än samtliga bilar vi nämnt några rader upp. Vi tänker helt enkelt på lilla Renault Captur som är 412,2 centimeter, det vill säga en och en halv centimeter längre än T-Cross.
En annan konkurrerande suv till T-Cross kommer från Asien och heter Hyundai Kona. Den är 5,8 centimeter längre än Volkswagens minstingsuv.

Volkswagen T-Cross 2019

Foto: Volkswagen AG

Volkswagen T-Cross verkar vara en rymlig, liten krabat.

Axelavståndet är 256 centimeter vilket är endast fyra centimeter kortare än betydligt längre T-Roc. Med andra ord bör interiören bjuda på ganska bra utrymmen. Bland annat nämner Volkswagen att baksätet kan skjutas fram och tillbaka med 14 centimeter för bjuda på mer benutrymme i baksätet eller mer plats för bagage i lastutrymmet. När baksätet är i bakre läget ryms 385 liter i bagageutrymmet, i främre läget ryms 455 liter vilket är tio liter mer i  storebror T-Roc. Fälls baksätesryggen (60/40-delning) ryms upp till 1 281 liter vilket inte är fy skam för en sådan liten bil, om än nio liter mindre än i T-Roc.

Volkswagen T-Cross 2019

Foto: Volkswagen AG

Väldigt likt hur det ser ut i Polo, men med några små förändringar här och där.

Former
Till utseendet har T-Cross mycket gemensamt med konceptbilen T-Cross Breeze vi nämnde ovan. Frontens och grillens design är på det stora hela densamma men med de mest vågade detaljerna nedtonade, exempelvis har strålkastarna gjorts mer traditionella och ljusringarna runt dimljusen har ersatts med kromringar.

Skärmarna och dörrarna är med sina veck och linjer i princip identiska med konceptbilens, men bakänden har fått en helt ny design mycket tack vare de stora bakljusen som knyts samman av en ramp som sträcker sig rakt över bakluckan.

Volkswagen T-Cross 2019

Foto: Volkswagen AG

Motorer
T-Cross lanseras med fyra olika turbomotorer, tre av dem gillar bensin (TSI), en av dem gillar diesel (TDI).
Två trecylindriga 1,0 TSI-motorer med partikelfilter stoltserar med 95 respektive 115 hästkrafter. Vill man vara lite busig väljer man 1,5 TSI-alternativet som ger föraren 150 hästkrafter att hantera. Denna 150-hästarsmaskin finns inte tillgänglig från start utan lanseras senare under 2019.

Volkswagen T-Cross 2019

Foto: Volkswagen AG

Dieselmotorn är en 1,6-liters TDI-maskin som klämmer ur sig 95 hästkrafter. Samtliga motorer är certifierade enligt den hårda klassificeringen Euro 6d-TEMP och samtliga modellversioner är framhjulsdrivna.

Manuell låda är standard på alla utom 1,5 TSI som har en sjuväxlad DSG-låda, något som är tillval till den starkare 1,0 TSI-motorn samt till 1,6 TDI.

Något helelektriskt alternativ à la Hyundai Kona Electric berättar inte Volkswagen om.

Säkerhet
Volkswagen benämner T-Cross som säker och vi misstänker att den som så många andra Volkswagen-bilar får fem stjärnor när Euro NCAP tar med den i nästa eller nästnästa krocktestomgång.
Som standard har T-Cross bland annat autobroms med fotgängarigenkänning, filhållningsassistent, döda vinkeln-varnare, varningssystem för korsade trafik bakom bilen, och mycket annat. Adaptiv farthållare, ”hålla föraren vaken”-teknik och parkeringsassistent finns som tillval.

Lansering och pris
Till våren 2019 är det marknadslansering, närmare bestämt under andra kvartalet (april, maj eller juni). Försäljningen startar preliminärt redan i december 2018, men några priser finns ännu inte att ta del av. Priserna meddelas av Volkswagen när det börjar bli dags för orderböckerna att öppnas.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer