Volkswagen T-Cross – tre snabba från provkörningen

Volkswagens minsta suv är kommen. Vi är iväg och kör den på ett mulet Mallorca. Här är våra intryck av T-Cross.

Tjena Robin! Vi går rakt på sak… T-Cross låter som en bil som kan krossa allt motstånd som terrängen kan bjuda på. Är det så?
– Inte direkt. Detta är en bil för släta gator och vägar. Fyrhjulsdrift finns inte, ej heller något terrängsystem som försätter den i ett extra framkomlighetsläge med förhöjd markfrigång. Den har inte ens hasplåtar. Men den har en massa utstickande karossfärger.

Volkswagen T-Cross 2019

Hur är den att köra på vägarna då?
– Jag kör 95-hästars TSI-bensinaren med manuell låda, varianten som tros bli storsäljaren i Sverige. Lådan är lättarbetad och maskinen är fullt tillräcklig för den drygt 4,1 meter långa bilen. I kraftigare motlut får den dock kämpa lite och då får man peta i en lägre växel.

– Som förare sitter man bra i bilen, att hitta en god position är inga problem. Och T-Cross överraskar också genom att vara tystare än jag hade beräknat, även om det här på Mallorca är betydligt slätare vägar än hemma i Svedala. Den trecylindriga motorn hörs, men inte alls störande.

Volkswagen T-Cross 2019

Foto: Volkswagen AG

När kommer denna Polo-stora suv till Sverige då?
– I slutet av april kommer den och för den modellversion jag kör är priset 199 900 kronor, vilket också är modellens instegspris.

I Teknikens Värld nummer 8/2019 som utkommer den 28 mars berättar Robin mycket mer om hur Volkswagen T-Cross upplevs och hur nära den, i ett visst sammanhang, hamnar storebror T-Roc.

Visa kommentarer