Det har blivit dags, Volkswagen har öppnat orderböckerna och står redo för din beställning.

Nu är det möjligt att beställa din Volkswagen T-Roc Cabriolet, men du får den inte förrän i vår, men det gör kanske inte så mycket. Det är ju ändå då suget på att fälla ner taket börjar smyga sig på.
T-Roc är den första crossovern i kompaktklassen som tappar taket. På nio sekunder skickas tygsuffletten ner, eller upp, med hjälp av en knapptryckning. Inga manuella manövrar behövs, allt sköts elektroniskt. Du kan fälla upp och ner taket i hastigheter upp till 30 km/h. Du kan även sköta takfällandet med din bilnyckel, nyckellöst tillval för 4 600 kronor, ifall andan faller på.

Till Sverige kommer två modeller, dels grundmodellen T-Roc Cabriolet och dels T-Roc Cabriolet R-Line. Ifall du inte nöjer dig med de standardmonterade 17-tumsfälgarna (Mayfield) kan du välja till 18- (från 3 900 kronor) eller 19-tumsfälgar (från 10 100 kronor) som extrautrustning.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

T-Roc bygger på Volkswagens MQB-plattform (Modular Transverse Matrix) och T-Roc Cabriolet är 426,8 centimeter lång och 181,1 centimeter bred respektive 152,2 centimeter hög. Hjulbasen är 263 centimeter. Cabriolet-modellen finns endast med två dörrar.
Det finns åtta olika lackfärger att välja mellan och två olika dekoralternativ för interiören.
Composition Media som har USB- och blåtandskoppling ger tillgång till

Drivlinan som erbjuds är densamma som finns i T-Roc med tak, som det ser ut nu erbjuds endast en bensinare, en TSI-motor på 150 turboladdade hästkrafter med ett vridmoment på 250 newtonmeter. Motorn är ihopkopplad med en 7-växlad DSG-låda. Förbrukningsmässigt landar den på WLTP-siffror som motsvarar 0,68 liter milen och det motsvarar ett CO2-utsläpp på 154 g/km.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

Bagageutrymmet rymmer 280 liter. Om behov finns kan den utrustas med dragkrok och den får dra 1 500 kilo.

Säkerhetsmässigt då, sin slimmade profil till trots har den en störtbåge som skjuts ut bakom passagerna i baksätet vid eventuell olycka. Eftersom det är en cabriolet så är den förstärkt, bland annat i vindruteramen, underredet, sidopaneler, tvärstag och dörrar för att kompensera för styvheten som går förlorad i och med att taket är borta.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

Tekniska data T-Roc Cabriolet
Motor: 1,5 TSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor
Drivsystem: Framhjulsdrift
Max. effekt: 150 hk Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 7-växlad DSG (automat)
Topphastighet: 205 km/h 0-100 km/h: i.u.
Förbrukning, blandad körning WLTP: 6,8 l/100 km CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 154 g/km
Tjänstevikt: 1 540 kg
Totalvikt: 1 900 kg
Maximal släpvagnsvikt: 1 500 kg
Bagagevolym, uppfällt baksäte: 280 liter
Längd/bredd/höjd: 4 268/1 811/1 522 mm

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

Tillvalsutrustning i paketform
Dragpaket kostar 9 900 kronor och finns till båda modellerna och innefattar parkeringsassistans och backkamera samt en avtagbar dragkrok.

I övrigt finns det ett flertal olika paket att välja till som innefattar allehanda uppgraderingar.
Bland annat finns ett förarassistanspaket som kostar 14 500 kronor, där ingår elektriskt inställ-, infäll- och uppvärmbara. Det ingår även helljusassistent, köassistent, parkeringsassistent, dödavinkelvarnare, autobroms.
Det finns även ett plus- respektive designpaket.

Vill du lägga till endast dragkrok till exempel kostar det 8 900 kronor och skulle du vilja ha ljudsystemet Beats Sound med 12 kanaler och en sammanlagd effekt på 400 Watt får du slanta upp 5 100 kronor. Vill du ha induktiv laddning till din smarta telefon kostar det 4 800 kronor. Läderklädsel kostar 25 600 kronor (R-Line: 19 600 kronor) och vill du ha rattvärme kostar 4 700 kronor (R-Line: 1 600 kronor).
LED-strålkastare går loss på 11 200 kronor, ingår som standard hos R-line.
Fjärrstyrd parkeringsvärmare med timer får du för det facila priset av 11 900 kronor.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: Volkswagen

Priserna ser ut så här
T-Roc Cabriolet 1,5 TSI 150 DSG kostar från 339 900 kronor.
T-Roc Cabriolet 1,5 TSI 150 DSG R-Line kostar från 386 900 kronor.

Volkswagen tror att de kommer sälja ungefär 20 000 exemplar av T-Roc cabriolet årligen.

T-Roc finns även som prestandaversion med ett R på slutet, vi provkörde den i slutet på förra året och det kan du läsa mer om här.
Eventuellt kommer de kapa taket även på R-varianten, den som lever får se.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer