Volkswagen T-Roc Cabriolet trotsar polarkyla

Just nu är det runt 30 minusgrader i Arjeplog. Det ger Volkswagen ett ypperligt tillfälle att se om suffletten på T-Roc Cabriolet är kraftig nog att hålla kylan på rätt sida om tyget.

Första gången vi såg T-Roc var i mars 2014 när Volkswagen drog skynket av konceptbilen. Det udda med denna vagn, som var en förhandsvisning av märkets kommande suv av mindre format, var taket. Det var nämligen avtagbart. T-Roc Concept var något så ovanligt som en cabrioletsuv.
När T-Roc i produktionsutförande presenterades i augusti 2017 hade modellen fått ytterligare två sidodörrar samt ett fast plåttak. Något annat var inte väntat. Men i februari 2018 meddelade Volkswagen att T-Roc utan tak blir av och att de satsar omkring 800 miljoner kronor på att förverkliga modellen.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: CarPix

T-Roc i fronten. Baken är omgjord av naturliga skäl.

Nu har T-Roc Cabriolet siktats i norra delarna av Sverige där den genomgår köldtest av olika slag. Vanliga T-Roc har redan genomlidit motsvarande test, så Volkswagen vet vad själva modellen går för där uppe. Däremot måste de unika detaljerna för cabrioletversionen testas i kylan, exempelvis suffletten. Den måste kunna hålla den 30-gradiga kylan på behörigt avstånd från passagerarna, och fällningsmekanismen får inte kärva av lite snö och is.

På tal om sufflett. Du kanske tycker att den på bilderna här är bekant? Vi håller i så fall med dig på den punkten. Suffletten är nämligen väldigt lik suffletten som fanns hos den Volkswagen Golf Cabriolet som lades ned i februari 2016, det vill säga Golf föregående generation (sjätte generationen). Till och med ramkonstruktionen och bakrutan ser extremt lika ut ”Golf-sexans” motsvarigheter.

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Foto: CarPix

Markfrigången ser ut att vara lägre än hos vanliga T-Roc, vilket ger känslan av att det är en Golf-cab som är ute och rullar.

Sufflettens likheter har möjligtvis att göra med produktionsplatsen för T-Roc Cabriolet. Modellen ska nämligen tillverkas i Volkswagens fabrik i Osnabrück, med andra ord gamla Karmann-fabriken som har byggt klassiker så som Volkswagen Karmann Ghia och Beetle Cabriolet (Typ 1) men även bilar av andra märken, exempelvis BMW 635 CSi, Chrysler Crossfire, Mercedes CLK, Triumph TR6 och Porsche 912 – bara för att nämna några av alla modeller som satts ihop där. Sedan 2010 är fabriken i Volkswagens ägo.

T-Roc Cabriolet, som sägs bli strikt fyrsitsig, kommer mer eller mindre att dela motoralternativ med vanliga T-Roc. Även en R-version kan bli aktuell.

Volkswagen Golf Cabriolet 2012

Suffletten hos senaste generationen Golf Cabriolet är väldigt lik den hos T-Roc Cabriolet.

Volkswagen har sagt att försäljningen och produktionen ska komma igång under 2020, men vi tror att vi får se den tidigare än så. Förmodligen på Frankfurtsalongen i september. Omkring 20 000 exemplar årligen siktar Volkswagen på att tillverka och sälja.

Om Audi tänker i samma banor som Volkswagen återstår att se, men förmodligen tänker koncernens lite finare märke inte låta Q2, som är systermodell till T-Roc, tappa taket.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer