Nu visar Volkswagen upp prestandaversionen av golfklasstora suven T-Roc. 300 hästkrafter och 400 newtonmeter plockas ur T-Roc R:s två liter stora TSI-motor.

Det har inte varit någon större hemlighet att Volkswagen har haft för avsikt att för första gången någonsin sätta R-emblem på en suv. Nu är tiden kommen, för i dag presenterar Volkswagen T-Roc R. De inleder dock pressmeddelandet med att säga att bilen som vi ser här, och som ska ställas ut på bilsalongen i Genève i nästa vecka, är en ”nära produktion-konceptbil”. Studerar vi bilderna finns det egentligen inte en endaste detalj som skvallrar om att detta är en konceptbil, med andra ord är det förmodligen så här den kommer att se ut i produktionsutförande. Eventuellt att små, knappt märkbara detaljer försvinner – eller tillkommer.

Volkswagen T-Roc R 2020

Bakom VW-emblemet i grillen finns modellens hjärta som är en 2,0 liter stor TSI-motor som ger 300 hästkrafter och 400 newtonmeter. Om du tycker dig känna igen siffrorna är det för att du tänker på Golf R (efter WLTP-anpassningen, innan dess hade den 310 hk/400 Nm). Motorn är nämligen densamma. Den turboladdade bensinmotorn är sammankopplad med en sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda som förmedlar krafterna till samtliga fyra hjul, 4Motion på ”volkswagenska”.

Prestandamässigt behöver den drygt 4,2 meter långa suven inte skämma för sig. 0-100 km/h går på 4,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Volkswagen T-Roc R 2020

Chassit är sänkt för att ge modellen bättre kontakt med vägen när det går undan, och den progressiva styrningen sägs vara avgörande för att ge föraren rätt känsla bakom ratten. Bakom 18-tumshjulen, som kan växa till 19 tum om man kryssar i en ruta i tillvalslistan, döljer 17-tumsbromsar som tidigare bara har använts på Golf R Performance.

Bland körlägena finns ett speciellt race-läge som tillsammans med launch control-funktionen inbjuder till snabbast möjliga acceleration och för den som vågar är det även möjligt att stänga av ESP-systemet helt.

Volkswagen T-Roc R 2020

Att det är en R-modell går inte att ta miste på. Grov front, silvermatta backspegelkåpor, fyra ändpipor, sportstolar med kraftiga sidostöd, mikrofiber (Nappa som tillval), pedaler i rostfritt stål och – så klart – bokstaven R lite varstans är tydliga kännetecken.

Marknadslanseringen äger rum senare i år. Några prisuppgifter finns ännu inte.

Visa kommentarer