Nya Volkswagen Touareg är lyxigare än någonsin och nu blir det mer av den varan när V8 TDI-versionen presenteras. Åtta cylindrar, dubbelturbo, elkompressor, 421 hästkrafter och 900 newtonmeter.

En gång i tiden erbjöd Volkswagen en V10 TDI-dieselmotor till modellerna Phaeton och Touareg. Dessa båda femliters monsterdieslar med 313 hästkrafter och 750 newtonmeter gick dock ur tiden för länge sedan. Phaeton V10 TDI slutade tillverkas i oktober 2006 medan Touareg V10 TDI försvann från produktionslinan i november 2009 (då lades även Touareg R50 ned, den hade samma motor, dock med 350 hästkrafter). Men eran med monsterdieselmotorer är inte slut för det. Volkswagen erbjöd en V8 TDI på 4,1 liter (betecknades ändå som 4,2-litersmotor) och 340 hästkrafter till andra generationen Touareg, en modellversion som försvann under våren 2015.

Nu, fyra år senare, är det återigen dags för en monsterdiesel i Volkswagens största suv, denna gång i tredje generationen Touareg som lanserades i fjol. Visserligen är maskinen, sett till volym och antal cylindrar, mindre monster än V10 TDI-maskinen som nämns ovan, men sett till övriga specifikationer är den snarare ett ännu större monster.

Touaregs nya V8 TDI är en fyraliterspjäs som är utrustad med två sekventiella turboaggregat, för att täcka ett större varvtalsområde, samt en elektrisk kompressor som täcker upp det nedre varvtalsregistret där turboaggregaten inte kan sättas i arbete. Som mest utvecklas 421 hästkrafter och det mellan 3 500 och 5 000 r/min samt 900 newtonmeter i maxvrid mellan 1 000 och 3 250 r/min.

Volkswagen skriver att Touareg V8 TDI är den kraftfullaste dieseldrivna suv som en tysk biltillverkare någonsin producerat. Och visst är den starkare än exempelvis BMW X5 M50d, men Volkswagen har helt klart glömt bort att titta inom den egna koncernen. Denna V8 TDI-monsterdieselmotor är nämligen utvecklad av Audi och de har satt motorn i SQ7 TDI där den utvecklar 435 hästkrafter, det vill säga mer än i Touareg. Vridet är dock detsamma – 900 newtonmeter. Samma motor, med 435 hästkrafter, finns också i Bentley Bentayga Diesel. Och tittar vi längre bak i tiden fanns det en gång en Audi Q7 V12 TDI med 500 hästkrafter och 1 000 newtonmeter. Touareg V8 TDI är med andra ord inte den kraftfullaste dieseldrivna suv som en tysk biltillverkare någonsin producerat.

Volkswagen har nu reviderat sitt uttalande och beskriver Touareg V8 TDI som den starkaste dieseldrivna suven från en tysk biltillverkare just nu, eftersom Audi SQ7 TDI i nuläget kan beställas, dock kan lagerbilar finnas tillgängliga.

Volkswagen Touareg V8 TDI 2020

Oavsett starkast eller inte, snabb är den. 0-100 km/h går på 4,9 sekunder, det är 1,2 sekunder snabbare än Touareg V6 TDI och en sekund snabbare än Touareg V6 TSI.
Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Volkswagen presenterar inga förbruknings- och utsläppssiffror, men vi kan få en indikation mellan tumme och pekfinger genom att snegla på den något starkare Audi SQ7 TDI som vill ha mellan 0,72 och 0,76 liter per mil, beroende på vald utrustning, vilket motsvarar mellan 189 och 199 gram koldioxid per kilometer. Dessa siffror är dock NEDC-baserade, så räkna med högre siffror med nya WLTP-körcykeln. Motorn är för övrigt Euro 6d-TEMP-certifierad, det vill säga den utsläppsklassificering som gäller nu och som är en mjukstart inför Euro 6d som träder i kraft den 1 september 2020 (1 september 2021 för alla nya bilar).

Touareg V8 TDI är en högre grad av standardutrustning än övriga modellversioner av suven. Exempelvis är designpaketen Modern Sport och Modern Nature standard, dock bara ett åt gången. Läderklädda stolar och dörrpaneler är standard, liksom luftfjädring, elektrisk baklucka (både öppning och stängning), ergoComfort-stolar, pedaler i rostfritt stål, 19-tums Tirano-fälgar och larm.

Bland tillvalen finns R-Line, fyrhjulsstyrning, aktiva krängningshämmare, LED matrix-strålkastare och head up-display.

Sverige är tillhör inte de länder som är först ut att få ta del av Touareg V8 TDI. Dessa länder får modellversionen redan i slutet av maj. Svensk lansering äger preliminärt rum under hösten 2019. Några priser är således inte presenterade.

Men först ska Touareg med åttacylindrig dieselmotor visas upp på bilsalongen i Genève som startar om exakt en vecka. Volkswagen skriver att det är en konceptbil som ska visas upp, men precis som med lillebror T-Roc R är det knappast att klassas som ett koncept utan som en produktionsredo bil.

Visa kommentarer