Volkswagens storsäljande mini-MPV har blivit så pass till åren kommen att ett ansiktslyft är på sin plats. Blir någon överraskad om vi säger att den får samma ansikte som resten av familjen?

Volkswagen Touran har nu kommit fram till sitt andra ansiktslyft. Det första kom tre år efter att modellen lanserades 2003 och detta senaste blir förmodligen det sista för den här generationen Touran som har blivit en stor försäljningsframgång med cirka 1,3 miljoner sålda exemplar. Men den här gången har Touran inte bara lagt in sig för ett ansiktslyft, när den ändå var i farten fick den ett rumplyft också. Det gör att det inte är mycket mer än dörrarna som är oförändrade. Fronten ligger numera i linje med nya Golf, Polo och Touareg och baken har fått ett helt nytt upplägg med liggande lampor, i stället för stående, och LED-ljus. Tack vare en ny liten ”knyck” längst bak på fönsterlinjen har Touran också fått en ny profil. Lägg därtill nya backspeglar, nya fälgar och kromade lister längs med sidorna och Touran ger ett nytt och fräscht intryck.

Inne i kupén hittar vi först och främst en ny treekrad ratt och nya instrumentrundlar med vit bakgrundsbelysning. Mittkonsolen kröns av en större LCD-skärm och nya kromdetaljer. Touran fortsätter att vara sjusitsig som standard. Den tredje sätesraden kan fällas för att ge plats åt 695 liter bagage som kan växa till 1 913 liter om även mittenraden fälls. Om man letar nog ska det gå att hitta 39 förvaringsfack utspridda i kupén.

Framför instrumentbrädan, det vill säga i motorrummet, finns åtta motorer att välja mellan. Den lilla men starka 1,2-litersmotorn med 105 hästkrafter finns nu till Touran och blir därmed ny instegsmotor. Den turboladdade motorn levererar 175 Nm i vridmoment, nöjer sig med 0,64 liter per mil och ska inte släppa ut mer än 149 gram C02 per kilometer. Det här motoralternativet kan även fås i BlueMotion-utförande, vilket innebär start/stopp-system och bromskraftåtervinning. Förbrukning och utsläpp sjunker då till 0,59 l/mil och 139 g/km. Utöver 1,2-litersmotorn finns ytterligare två TSI-motorer. Båda är på 1,4 liter men med olika effektuttag: 140 och 170 hästkrafter. På dieselsidan finns två 1,6-litersmotorer med 90 och 105 hästkrafter samt två 2,0-litersalternativ med 140 och 170 hästkrafter. 105- och 140-hästarsdieslarna kan fås i BlueMotion-utförande. Det åttonde motoralternativet är den här i Sverige uppskattade gasmotorn i EcoFuel-versionen.

Test & provkörningar


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer