Det blir allt svårare att räkna hem den traditionella småbilen, menar Volkswagenhöjdare. Modellen Up kan strykas i Europa.

Tvärtemot vad man kan tro har småbilarna det svårt i Europa. Eller i alla fall har tillverkarna svårt att tjäna pengar på dem. Volkswagens varumärkeschef och styrelsemedlem Herbert Diess berättade under pågående bilsalongen i Frankfurt att det kan resultera i att modellen Up stryks på de europeiska marknaderna.

De små bilarna bidrar till att sänka biltillverkarnas total utsläpp av koldioxid. Men att utveckla dem för att komma ner till önskvärda 93 eller 95 g/km blir för kostsamt. Bilarna kommer att bli för dyra och därmed spela ut sin roll. Herbert Diess har tidigare också berättat att han tror att utvecklandet av allt mindre motorer har stagnerat.

Även Skodas vd Bernhard Maier är inne på samma spår med syskonmodellen Skoda Citigo men understryker dess roll som instegsmodell för märket. Citigo kommer att fortsätta att tillverkas men kan försvinna på de europeiska marknaderna, menar Bernhard Maier. Med förbränningsmotor vill säga – bilen är lätt att konvertera till eldrift, hävdar han.

Test Seat Mii Volkswagen Up Skoda Citigo

Små men riktigt dugliga. 2012 tog vi Skoda Citigo, Volkswagen Up och Seat Mii till Cannes för att ställa up (förlåt) i maraton i välgörenhetssyfte.

På marknaden finns Up med elmotor sedan 2013 och koncernkollegan Seat jobbar med att göra sin version av modellen, Mii, eldriven.

Visa kommentarer