Volkswagen värvar Saabs tidigare designchef som de Silvas efterträdare

För en dryg månad sedan kastade Volkswagen-gruppens designchef Walter de Silva in handduken. Nu har Volkswagen utsett en ny designchef och det är ingen mindre än Michael Mauer som har fått uppdraget – en bildesigner med förflutet hos Saab.

När 2016 har tågat in och ersatt 2015 heter Volkswagen-gruppens designchef inte längre Walter de Silva. I stället är det tysken Michael Mauer som ska ta hand om den stora uppgiften att ansvara för formgivningen inom koncernen och dess olika märken.

53-årige Michael Mauer är i dag designchef hos Porsche, ett uppdrag som han kommer att ha kvar vid sidan om det nya. Det betyder sannolikt att Volkswagen inte ser rollen som övergripande koncerndesignchef som lika viktig som tidigare.
Under sina år hos Porsche, 2004 och framåt, har han varit formansvarig för modellerna Cayenne, senaste 911-generationen, Macan, Panamera och så klart supersportbilen 918 Spyder.

Porsche 918 Spyder

Formerna hos en av världens mest omtalade supersportbilar kommer från Michael Mauers penna.

Mauer började sin karriär hos Mercedes 1986 och hans första projekt där han fick ansvar var V-klass 1989. Senare fick han förtroendet att rita första generationen SLK, A-klass samt SL. 1999 gick han över och blev formansvarig hos Smart.

År 2000 lämnade han Smart för att nästla sig in i GM-sfären, där han blev ansvarig för formerna hos ingen mindre än Saab. Under sina år hos Saab, från 2000 till och med 2004 varav sista året som GM:s designansvarige i Europa med bas i Göteborg, ritade han några välkända Saab-bilar – 9-3 SportCombi, 9-3 Cabriolet och en av Saabs läckraste konceptbilar genom tiderna, nämligen 9X (bilden nedan). Han var också ansvarig för den mindre populära Saab-modellen 9-2X (som i själva verket var en Subaru Impreza i Saab-kostym).

Efter åren hos Saab och GM flyttade han till Porsche och har varit där sedan dess, men nu breddas hans uppdrag inom koncernen.

Saab 9X

Saab 9X hyllades när den visades upp i Frankfurt 2001. Tyvärr fick Michael Mauer och vi andra inte se den gå vidare från konceptstadiet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer