Volkswagen vill ha ett till märke

Volkswagen-koncernen har redan i dag tolv olika varumärken under sitt stora paraply. Nu kommer nya uppgifter om att man inte är nöjd utan överväger att starta ett trettonde – riktat mot billigare bilar för utvecklingsländer.

Volkswagen-koncernen är redan i dag en av världens allra största biltillverkare, och med hela tolv olika varumärken i sin ägo skulle man kunna förledas att tro att det räckte. Trots uppköp av exempelvis motorcykeltillverkaren Ducati och sammanslagningen med Porsche under de senaste åren vill man nu utöka familjen ytterligare, med ett trettonde varumärken.

Metoden för detta var för några år sedan att köpa in sig i japanska Suzuki, men efter många om och men, meningsskiljaktigheter och rättsprocesser ser nu Suzuki och Volkswagen ut att gå skilda vägar, och den 19,9 procent stora ägarandelen Volkswagen har i Suzuki lär vara på väg att säljas.

Det har utöver detta förekommit rykten om att Volkswagen ska vara intresserade av malaysiska biltillverkaren Proton, som bland annat i sin tur äger Lotus, men ryktena är obekräftade, och sägs ha stött på patrull inom Volkswagenkoncernens fackförbund.

Utvägen nu, för att bredda sin märkesportfölj, sägs vara att starta ett helt nytt märke (eller återuppväcka något insomnat). Det nya märket ska få fokus på de marknader där Suzuki eller Proton skulle ha agerat inkörsport, nämligen utvecklingsländer främst i Asien, där Indien är den enskilt största marknaden. Märket skulle få en lågpriskaraktär och således attrahera en vidare kundkrets på dessa marknader än i dag.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer