Volkswagens DSG-skador drabbar alla!

Volkswagen har slutat sälja gasdrivna Passat till taxi eftersom DSG-lådorna går sönder för ofta. Försäljningen till privatpersoner fortsätter eftersom de enligt Volkswagen inte har drabbats av problem. ”Helt fel” säger försäkringsbolaget Watercircles och de läsare som hört av sig till Teknikens Värld.

Vid årsskiftet upphörde Volkswagen att sälja den gasdrivna Passat EcoFuel som taxi. I ett brev till taxiåkare i Stockholm, som Teknikens Värld har tagit del av, förklarar Volkswagen sitt beslut: ”Vi bedömer att Touran EcoFuel bättre kommer att motsvara de specifika behov som taxi har. Touran har en annan typ av DSG-växellåda, som skiljer sig rent konstruktionsmässigt från den i Passat.”
Den bakomliggande orsaken lär vara att Volkswagen byter växellåda 1-3 gånger i varje såld Passat EcoFuel DSG som går som taxi. Kostnaderna för detta är så stora att det inte lönar sig att sälja bilarna.
Men man fortsätter sälja bilarna till privatpersoner.
– Problemet med DSG-lådan har att göra med körsättet som är speciellt för taxi, med många start och stopp, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.

Efter det att Teknikens Värld skrev om växellådeproblemen hos Volkswagen Passat EcoFuel med DSG7-lådan blev vi kontaktade av Daniel Wollmar, skadereglerare på försäkringsbolaget Watercircles. Han reagerade på att Volkswagen såg skadeproblemen som enbart taxirelaterade.
– Vi har inga taxibilar bland försäkringstagarna, men likväl många växellådehaverier. Jag är inte förvånad. Bilen kan ju inte veta att det inte finns en skylt på taket, säger Daniel Wollmar.
Detta bekräftas även av den mängd läsare som hört av sig till Teknikens Värld och berättat om sina problem. Bland annat Åke Rehbäck på Bilhuset i Taberg AB som skrev så här:
”Tack för att TV tar upp problematiken kring VWs DSG-lådor! Vårt problem handlar om en kund till mig som råkat ut för dels kopplingsbyte på DSG-lådan samt även trasiga ventiler för styrning av bränsletyp (gas/bensin), som är ett annat VW problem. Bilen i fråga var en Passat EcoFuel DSG 2009 som hade gått drygt 10 000 mil.
VW begärde över 23 000 kronor för kopplingsbytet, men en Mekonomen-verkstad som är specialist på DSG-lådor valdes eftersom de gjorde samma arbete för 18 500 kronor. Jag och kunden delade på den kostnaden, eftersom Volkswagen helt enkelt sade ’nej’. Nu har jag ytterligare en kund som fått problem med DSG-lådan.”
Volkswagen tror dock inte att nybils­försäljningen och andrahandsvärdet på Passat EcoFuel med DSG-lådor får sig en knäck.
– Jag tror inte beslutet att dra in bilen från taximarknaden kommer att påverka begagnatvärdet. Det är normalt inte ett problem för privatkunder, och om det har förekommit problem har Volkswagen tagit hand om det, säger Marcus Thomasfolk.

Bilarna som hamnar på Daniel Wollmars bord är bilar som är äldre än två år och utan nybilsgaranti men som ännu inte har gått 12 000 mil, gränsen för motorskadeförsäkringen som inkluderas i halvförsäkringen.
– Det är ofta privatkörda bilar av årsmodell 2008 och 2009 som har gått allt från 5 000 till 10 000 mil. Reparationen går normalt på 25 000 kronor och kunden får stå för en självrisk på 2 000–5 000 kronor, beroende på körsträcka, berättar Daniel Wollmar.

Informationschef Marcus Thomasfolk på Volkswagen uppger att de ”har tagit hand om” problemen som har drabbat privatägda Passat EcoFuel.
Men Daniel Wollmar känner inte igen den responsen.
– När vi har kontaktat Volkswagen och frågat om de tar en del av skadan har det blivit ett nej. Volkswagens principiella inställning verkar vara att om det finns en motorskadeförsäkring så ska försäkringen stå för reparationen. Men det är ju inte gratis för bilägaren som måste betala en självrisk, säger Daniel Wollmar.
Hur borde Volkswagen reagera?
– Jag tycker att Volkswagen borde ta ansvar och i alla fall stå för självrisken. Självklart kan det ansvaret inte gälla när bilarna har gått hur långt som helst, men när växellådorna rasar efter 6 000-7 000 mil är det något som är fel, säger Daniel Wollmar.
Sammantaget handlar det inte bara om DSG-lådorna i Passat EcoFuel.
– Det finns en skillnad mellan den kvalitetsimage som Volkswagen har och verkligheten. Hälften av våra motorskadeärenden handlar om fel på bilar från VW-gruppen. Det är oproportionellt mycket, avrundar Daniel Wollmar.

Volkswagen: ”Kan inte utesluta ett mörkertal”

Vi är medvetna om att det har funnits och finns kundsynpunkter relaterade till sjustegade DSG för våra mindre motorer – framförallt Passat EcoFuel. De flesta ärendena har gällt taxi, det visar våra egna siffror. Vi vet dock att andra kunder har kommit i fråga, men i mindre utsträckning än taxi. Sedan kan man aldrig utesluta att det finns ett mörkertal, i de fall man inte besökt en auktoriserad VW-verkstad.

När det gäller sexstegade DSG eller DSG till större motorer (vilket några av de beskrivna kund­exemplen handlar om) har vi under de senaste åren inte haft någon anmärkningsvärd felfrekvens även om det dessvärre inte går att säga att fel aldrig inträffar.
Från fabrikens sida har man gjort optimeringar  i produktionen av sjustegad DSG sedan 2010. Våra indikationer tyder på att detta resulterat i en sjunkande felfrekvens.
Det är alltid vanskligt att ge generella uttalanden om enskilda kundfall men i de fall som ligger utanför nybilsgarantin så finns i olika utsträckning kostnads­deltagande från vår sida. Nivåer för detta beror på bilens miltal och beslutet tas alltid efter bedömning hos auktoriserad Volkswagen-verkstad.

Har du som kund frågor eller synpunkter på DSG så är vi givetvis intresserade av att komma i kontakt med dig. Du är då i första hand varmt välkommen att vända dig till någon av våra auktoriserade Volkswagen-verkstäder.
Som en kommentar till försäkringsbolagets uttalande om motorskadeärenden så beror det som sagt på flera faktorer än DSG-växellådor. Enligt Länsförsäkringars senaste maskinskaderapport samt en bedömning från vår försäkringspartner IF (som även försäkrar andra bilmärken) finns dock ingenting som styrker att Volkswagen-gruppen skulle stå för en oproportionerligt stor del av deras maskinskadeärenden.

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige

Läsarbreven – ord för ord!

Inte bara växellådorna rasar, även ägarna är ilskna på Volkswagens beskrivning av problemet som resultat av taxiförarnas speciella körsätt. Läs vad VW-ägarna skriver till Teknikens Värld:

”Att DSG-7:an skulle hålla bättre i Touran är skitsnack”

Jag är VD i ett åkeri med 10 taxibilar. Att DSG-7:an skulle hålla bättre i Touran är skitsnack. Minst två mekatronikboxar, kopplingar och lådor byts på löpande band där också.
Ett annat mörkat problem (för privatkunderna) är topplocken på 1.4 TSI. Minst ett men oftast två topplock innan 30 000 mil. Symptomen är ojämn gång vid bensindrift, tänd motorlampa; då är det topplocksbyte.
Vi har drivlinegaranti till 36 000 mil på tre år. Det har kostat verkstäderna multum eftersom reparationer och material + stilleståndsersättning + arbetskostnad ofta har uppgått till summor som är uppe i 200 000 kronor.
I branschen har vi vetat detta i flera år. Vi har garantierna, men det har inte privatkunden. Jag avråder starkt från att köpa en VW bil med DSG7 speciellt med gasdrift där effekt och vrid ligger precis på gränsen för vad den lådan klarar.

”Åkaren”

”Hoppades man att garantitiden skulle gå ut?”

Jag har en VW Touran med DSG7-växellåda, samma som i gas-Passat. När bilen var ett år gammal gjordes en reparation av lådan på grund av ryckningar och skrammel vid växling. Nu, ett år senare, sker precis samma sak! Verkstaden säger att det ska vara bättre delar nu.
Om de visste att det var undermåliga delar, varför återkallade man inte bilen? Hoppades man att garantitiden skulle gå ut?
Jag har begärt att få garantier att de står för nästa reparation av växellådan, vilket antagligen kommer att ske om ett år. Svaret var att de ej kan eller vill ge någon extra garanti.
Jag har de senaste sex åren köpt tre nya bilar av VW-handlaren, men deras intresse för bra kundrelationer verkar vara lika dåligt som kvaliteten på växellådorna.

Jan Eriksson

”Volkswagen begärde 23 000 kronor för bytet”

Tack för att TV tar upp problematiken kring VWs DSG-lådor!
Vårt problem handlar om en kund till mig som råkat ut för dels kopplingsbyte på DSG-lådan samt även trasiga ventiler för styrning av bränsletyp (gas/bensin), som är ett annat VW problem. Bilen i fråga var en Passat Ecofuel DSG 2009 som hade gått drygt 10 000 mil.
VW begärde över 23 000 kronor för kopplingsbytet, men en Mekonomen-verkstad som är specialist på DSG-lådor valdes eftersom de gjorde samma arbete för 18 500 kronor. Jag och kunden delade på den kostnaden, eftersom Volkswagen helt enkelt sade ”nej”.
Nu har jag har ytterligare en kund som fått problem med DSG-lådan.

Åke Rehbäck, Bilhuset i Taberg AB

”Kunden står lågt i kurs hos Volkswagen”

Jag hade en Passat TDI 170 från 2010. Vid 5 900 mil så vart det bärgare. Jag mötte en sur kundmottagare på Berners i Östersund och fick Passat-delarna men betalade reparationskostnaden. Styrde sedan kosan mot Volvo i Ljusdal och fick för två veckor sedan en Volvo XC70 D4. VW har problem med kundmottagandet och servicenätet. Bra säljare, men det blir en dålig lösning i längden, Det var fjärde Passaten på åtta år, så kunden står lågt i kurs hos Volkswagen.

Anders Berbres, Ytterhogdal

”Båda lamellerna behövde bytas”

Jag lämnade i höstas in min Jetta TSI 160 2009 med en DSG7-låda (samma låda som gas-Passaterna) hos Bilkompaniet i Bro för att lådan växlade osnyggt och ryckigt. Bilen hade gått 8 500 mil i Stockholms förortstrafik, mestadels motorvägstrafik och lite köer, väldigt lite i innerstaden. Firman ringde upp mig och meddelade mig att båda lamellerna behövde bytas till en kostnad av drygt 18 000 kronor och att Svenska Volkswagen skulle stå för ca 12 000 kronor av detta, resten skulle jag betala.
”Inte en chans att jag betalar något för kopplingen på en bil som gått 8 500 mil. Det är inte möjligt att ni kan påstå att det skulle vara normalt slitage.” svarade jag. Efter lite diskussioner återkom verkstaden och sa att de själva tog på sig de 6 000 kronor som jag skulle betalat.
Jag är givetvis jättenöjd att jag slapp betala reparationen och tycker att Bilkompaniet i Bro skötte sig exemplariskt, jag har svårt att tro att till exempel Volkswagen i Akalla skulle gjort samma sak. Trots det lyckliga slutet på min historia är man ju lite orolig när det ska hända nästa gång, men det borde ju vara minst 8000 mil dit.

Per Nilsson

”DSG-lådan låste sig i tvåans växel”

Tack för trevlig läsning! Kör själv en Passat CC TDI 4motion som tjänstebil, med den 6 växlade DSG-lådan. Jag kör ca 4 000 mil per år, mest långkörning på landsväg.
Jag har klagat vid alla servicetillfällen på att lådan växlar ryckigt och låter onormalt på 5:ans växel, men utan att de funnit något fel. Men något är gjort varje gång, då gången skiljer sig före och efter service.
En gång sent i höstas låste sig lådan i tvåans växel och enda sättet att komma vidare var att stoppa bilen och ta ur nyckeln och sedan starta om. Då gick bilen som den skulle igen.
Vid senaste servicen i början av december gjordes en analys på lådan som resulterade i ett byte. Som borde varit gjort mycket tidigare, på garanti, enligt mig. Nu gjordes det först efter 30 månader och 9 300 mil då garantin gått ut!
I detta fall tog Volkswagen 70 procent av lådans pris som goodwill men kostnaden för felsökning och byte blev ändå stor. Dåligt skött, jag är glad att detta är en tjänstebil så jag slipper stå för kostnaderna privat.
Totalt har kostnaderna för service och reparation börjat närma sig 80 000–100 000 kronor (fördelat 30/70 mellan service/reparation) vilket jag tycker är mycket för en bil som bara är 2,5 år gammal, övriga reparationer är stötdämpare, Bluetooth enhet, hjullager, bromsar, skyddsplast under bilen mm.

N.N.

”DSG-lådan hugger och rycker vid stillastående”

Vi har en VW Passat Ecofuel Variant DSG 2012 som efter 1 600 mil får problem med växellådan. Den hugger och rycker vid stillastående oberoende av om växelväljaren är i läge ”D” eller ”P”. På den auktoriserade verkstaden i Kungens Kurva möts vi av ett vänligt bemötande. De provkör bilen och laddar ner senaste programvaran (!) men menar att de inte kan finna några fel. Min mor hade nyligen en VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010 som tjänstebil vars växellåda efter nära 6000 mil ryckte och slirade. Vis av denna erfarenhet vände vi oss till återförsäljaren när vi själva skulle köpa bil. Säljaren på VW Stockholm i Akalla bedyrade att de tidigare DSG-problemen var ett minne blott när vi fick vår bil levererad i början av 2012.
Flera frågor aktualiseras. Kommer VW Sverige anklaga konsumenter för ”körsätt som är speciellt för taxi, med många start och stopp”? Är Volkswagen problemen på spåren eller kommer man fortsätta sälja dubbelkopplingslådor behäftade med fel?
Tack för en bra tidning och för att ni uppmärksammar detta problem.

Dan Adolphson

Fakta: Volkswagens dubbelkopplingslåda DSG7

Volkswagen DSG7
Volkswagen DSG (Direkt Schalt Getriebe) är en manuell låda med dubbla kopplingar som växlar automatiskt. Tillverkare är amerikanska BorgWarner. Den lådan som har varit mest kritiserad är den sjuväxlade versionen med torrkopplingar. Torrlamellkopplingar passar för mindre motorer med begränsat vridmoment, annars kan de gå varma. Passat Ecofuel har tidigare varit mycket efterfrågad av taxi eftersom till exempel Arlanda kräver miljöbränsle eller hybriddrift av taxibilar som hämtar på flygplatsen. Den modell som Volkswagen säger sig vilja sälja istället, Touran Ecofuel, har till skillnad från Passat endast en mindre nödtank för bensin, vilket inte är populärt hos taxi. Sannolikt kommer efterfrågan av gasdrivna Volvo V70 och Mercedes att öka.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volkswagens DSG-skador drabbar alla!
NÄSTA Sänkt straffavgift vid försenad trängselskatt