Volkswagens nytänkande Golf GT motor har fått pris för Årets Motor. Den lilla 1,4-liters motorn med både kompressor och turbo imponerade stort på juryn.

Volkswagens motor i Golf GT har fått den mycket prestigefyllda utmärkelsen ”International Engine of the year 2006”. En utmärkelse som delas ut av en jury bestående av motorjournalister och experter världen över.
Tidigare har priset givits till bland annat BMW:s M3 motor.
I år blev det ännu en tysk motor men priset gick alltså till Volkswagen och den nya GT motorn.
Golf GT-motorn är en rak fyrcylindrig på endast 1,4 liter men Volkswagen har tagit ett helt nytt grepp och monterat en överladdning, en kompressor och en avgasturbo.
Den mekaniska kompressorn förser motorn med lufto ch ger helt enkelt mer styrka på låga varv. På högre varv blir kompressorn inte bränsleeffektiv nog och börjar kopplas bort, i stället kopplas turbon in. Detta gör att den inte bara får många hästkrafter utan den drar också relativt lite bränsle.
Enligt VW tar 1,4-litersmotorn ut 170 hästkrafter men det är faktiskt ännu bättre. När Teknikens Värld testade Golf GT i nummer 10 i år hade Golf GT hela 191 hästkrafter i effektmätningen.
Juryn gav även Golf GT priset för bästa motor 1,0 till 1,4 liters klassen.
– En 1,4-litersmotor som tänker som en 2-liters, sa Gary Tsang på tidningen Automobile i Kina, en av jurymedlemarna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer