Den första externa tillverkaren att använda Volkswagens MEB-plattform för elbilar är nu bekräftad. Det blev inte Ford.

Vi har tidigare skrivit om att Volkswagen-koncernen gärna delar med sig av sin elektrifierade MEB-plattform och att de gärna ser den mer eller mindre blir standard i fordonsindustrin. Med tanke på att man redan har inlett ett samarbete med Ford så har oddsen varit låga på att plattformen först dyker upp där. Så blev det inte.

Det blir tillverkaren e.Go som blir först ut utanför koncernen att använda MEB-plattformen. Du är förlåten om du inte har örnkoll på det Aachen-baserade företaget, men bara delvis. Vi har nämligen tidigare skrivit om deras modell Life (på bilden ovan) som kommer i produktion i år och börjar levereras i början av 2020.

Tillverkaren har även Kart, en eldriven trampbil, och Mover, en eldriven och självkörande buss på paletten.

Mikael Stjerna i Volkswagen I.D. Neo MEB

Vi på Teknikens Värld har redan provsuttit MEB-plattformen.

– Vi är glada att Volkswagen erbjudit oss detta samarbete. Vi kan bidra med vår smidiga produktutveckling och kunskap om att bygga bilar i små serier med flexibla aluminiumkonstruktioner. MEB-plattformen kommer att göra oss snabbare, mer robusta och kostnadseffektiva, säger tillverkarens vd Günther Schuh.

Volkswagen-koncernen siktar på att 15 miljoner fordon kommer att baseras på plattformen i en första offensiv. Plattformen MQB presenterades 2012 och är grunden för över 100 miljoner fordon, menar Volkswagen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer