Först ut i Volkswagens elbilsoffensiv är I.D. Neo. Kort därpå följer fler elektriska modeller, bland annat de två vi ser här. En Golf Sportsvan och en Tiguan…

… men det rör sig inte om en någon e-Golf Sportsvan eller e-Tiguan. Nej, det är nämligen två så kallade mulor vi ser på dessa bilder, med andra ord två rullande MEB-chassin i olika utföranden som är täckta med karosser av befintliga modeller för att inte avslöja vad det handlar om. Som vanligt undgår ingenting våra granskande ögon, och framför allt inte vår fotograf på plats som kan intyga att bilarna rullade ljudlöst, det vill säga inga bensin- eller dieselmotorer skränade längs de snötäckta skogsvägarna.

Volkswagen första modell i nya elbilsoffensiven, den som för tillfället går under namnet I.D Neo och som ska börja tillverkas senare i år och gå ut till försäljning under 2020, rullar redan som maskerad prototyp nere i Sydafrika. De båda bilarna på våra bilder är alltså någonting annat. ”Tiguanen” kan vi mer eller mindre slå fast är kommande I.D. Crozz, det vill säga den crossoversuv som Volkswagen visade i konceptform våren 2017 och som uppdaterades efterföljande höst. Den förväntas lanseras under 2020, strax efter I.D. Neo.

Volkswagen elbil Tiguan-mula

Foto: CarPix

Båda dessa elbilar är utrustade med dragkrok.

Den andra mulan, som har en Golf Sportsvan-kaross, är lite knepigare. Den lär inte gestalta nya folkabussen I.D. Buzz som är tänkt att lanseras 2022, och vi tror inte heller att det kan röra sig om stora I.D. Vizzion som även den ska komma 2022. När Volkswagen presenterade I.D. Vizzion våren 2018 beskrevs den storleksmässigt som en Passat men med interiöra utrymmen som en Phaeton. Vi kan lugnt påstå att en mula med Golf Sportsvan-attribut inte kan simulera en bil av den storleken. Därför tror vi att det handlar om något helt annat, kanske en elektrisk MPV i lite kompaktare format som Volkswagen ännu inte har berättat något om. De ska ju som bekant släppa 27 olika elbilar till och med 2022, dock inte enbart av märket Volkswagen. Bland dessa 27 elbilar kommer vi även att hitta Audi, Skoda och Seat.
Det kan också röra sig om den elbilsmodell som Volkswagen-cheferna har hintat om och som ska vara ännu billigare än I.D. Neo, under 20 000 euro (runt 200 000 kronor).

Volkswagen elbil Golf Sportsvan-mula

Foto: CarPix

Båda bilarna på bilderna här är alltså baserade på MEB-plattformen, det vill säga den grundplåt som Volkswagen har tagit fram för att använda till koncernens ”mainstream-elbilar”. De dyrare alternativen står utanför MEB-strukturen, exempelvis Audi e-tronAudi e-tron GT och Porsche Taycan (de båda sistnämnda delar för övrigt plattform med varandra).
MEB-plattformen är skalbar och kan därför användas på allt från små bilar till större grejer.

Volkswagen elbil Golf Sportsvan-mula

Foto: CarPix

Vi ser tydligt på denna bild att instrumentbrädan är något helt annan än i Golf Sportsvan (och Tiguan). Det traditionella mätarhuset finns inte och en stor skärm pryder de centrala delarna. Det är inte helt olikt det vi har kunnat skönja i prototypen av I.D. Neo.

Gemensamt för de alla, oavsett storlek, är att elmotorn är placerad bak för drivning av bakhjulen. Till vissa modeller ska även fyrhjulsdrift kunna erbjudas och då kompletteras drivlinan med en extra elmotor som placeras fram.
Batterierna är lågt placerade mellan hjulaxlarna och kommer att finnas med olika kapaciteter från 48 till 111 kWh och på så vis locka kunder med olika storlek på plånböckerna. För mindre pengar får man mindre batteri och därmed kortare räckvidd. Satsar man mer kosing får man så klart större batteri vilket tillåter längre körningar, i fallet I.D. Neo sägs det handla om 55 mil.

Visa kommentarer