Så äntligen får vi se dem – de båda konceptbilar som det tisslats och tasslats om i en veckas tid. Här är Volvo Concept 40.1 och Concept 40.2.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Som vi misstänkte, när Volvo i dag visar upp nya CMA-plattformen, lillebror till SPA-plattformen (S90, V90 och XC90), så är det i form av två konceptbilar den nya tekniken presenteras för att samtidigt passa på att visa upp nya 40-serien (V40, S40, C40, XC40 och kanske fler) som ska ersätta dagens V40 och V40 Cross Country.

Den som hållit i ritstiftet är, precis som med S90, V90 och XC90, designchef Thomas Ingenlath. Han har spunnit vidare på 90-seriens formen men tagit det hela till en djärvare och mer ungdomlig nivå. Det är fullt medvetet eftersom Volvo vill attrahera även den yngre skaran bilköpare. Volvo gick till och med så långt i sin kampanj innan visningen att de i sociala medier skrev ”Inte din pappas Volvo”. En tydlig flirt med de yngre.

CMA-plattformen är en helt ny, modulär och flexibel bas som ska används till hela nya 40-serien, alltså modellerna som storleksmässigt är lillebror till både 60- och 90-serien. Plattformen är utvecklad tillsammans med ägaren Geely i Göteborg, närmare bestämt i CEVT-utvecklingscentret som öppnade för ett par år sedan.

Parallellt med CMA-plattformen och konceptbilarna Concept 40.1, som är en förhandsvisning av kommande XC40, och Concept 40.2, en ”femdörrars coupémodell” (C40 eller kanske S40 Coupé?))som lär bli viktig för Volvo i Kina och i USA, visar man också upp nya drivlinor.
T5 Twin Engine är en helt ny laddhybriddrivlina där en trecylindrig bensinmotor samarbetar med en elmotor, båda placerade fram i bilen, inte i båda ändarna som i fallet med övriga hittills presenterade Twin Engine-drivlinor. Tillsammans har de en systemeffekt på 250 hästkrafter, som alltså driver enbart framhjulen, och ska klara av upp till fem mil på enbart el. T5 Twin Engine är kopplad till en nyutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda.

På tal om drivlinor och CMA-plattform. Volvo har annonserat att CMA-plattformen är deras första plattform som är anpassad för enbart eldrift, alltså en ensamt arbetande elmotor utan assistans från en förbränningsmotor. När nya 40-serien kommer som elbil blir det med upp till 35 mils räckvidd. Senare, år 2019, kommer även SPA-plattformen att ligga till grund för en elbil.

Teknikens Världs Hans Hedberg är på plats i Göteborg tillsammans med fotograf Glenn Lindberg. Han berättar att Concept 40.1 var väntad men att Concept 40.2 var en rejäl överraskning men att det är helt rätt väg att gå om de ska nå sina 800 000 sålda bilar år 2020. Han tillägger också att Concept 40.2 ”andas en hel del Trollhättan” med sitt halvkombiformat.

Längst ned i denna artikel hittar du inte bara Volvos pressmeddelanden utan också mängder med bilder i fem olika bildgallerier, uppdelade på respektive konceptbil, illustrationer, premiärvisningsbilder samt CMA-plattform och drivlinor.

Alla filmer på Concept 40.1 och 40.2 hittar du genom att klicka här.

Volvo Concept 40.1

Volvo 40.1

Volvo 40.1

Volvo 40.1

 

Volvo Concept 40.2

Volvo 40.2

Volvo 40.2

Volvo 40.2

Volvo 40.2

All images courtesy of Teknikens Värld.

Volvos pressmeddelande

Premiumbiltillverkaren Volvo Cars premiärvisade i dag två nya konceptbilar som ger varumärket en ny, djärvare riktning. Det var samtidigt en milstolpe i den officiella lanseringen av företagets nya globala strategi för mindre bilar.
De nya konceptbilarna i 40-serien bekräftar för första gången Volvos ambition att expandera på den stora och lukrativa globala marknaden för mindre premiumbilar. Det tänker de göra genom att kombinera djärvare formgivning både exteriört och interiört med branschledande kommunikationsteknik, elektrifiering och autonom körteknik.
De nya konceptbilarna blir de första bilarna som byggs på Volvos nya CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Den är speciellt utvecklad för mindre bilar och öppnar för en framtid med djärvare design och teknik.

– Alla bilar i vår produktfamilj har en egen, unik karaktär, precis som medlemmarna i en riktig familj. CMA har hjälpt oss att fånga något speciellt, något ungdomligt, i våra nya konceptbilar. De har en energi, en nytänkande och spännande urban profil som skiljer dem från mängden. Vi kommer att se mer av detta i framtidens mindre Volvobilar, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President, Design, på Volvo Cars.

Volvos strategi för mindre bilar är en viktig del av den globala operationella och finansiella förändringsprocess som företaget just nu genomgår. Företaget har en omfattande förnyelseplan som kommer att ompositionera varumärket i det globala premiumsegmentet under de kommande fyra åren.
I Volvos nya globala program med mindre bilar ingår en helt eldriven bil och en laddhybrid med Twin Engine, helt i linje med företagets ambition att elektrifiera hela produktportföljen. Volvo räknar med att ha sålt totalt upp till en miljon elektrifierade bilar globalt till 2025.

– Vi jobbar med en modulprincip för både fordonsarkitekturen och drivlineutvecklingen och har därför kunnat ta ett stort språng förbi flera av aktörerna i premiumsegmentet. Den nya elektriska drivlinan blir startskottet för ännu ett spännande kapitel i Volvos historia, säger Dr Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development.

Utöver den djärvt designade exteriören och de elektrifierade drivlinorna kommer de nya bilarna även att erbjuda ett komplett utbud av innovativa uppkopplade tjänster plus världens mest avancerade standardpaket med säkerhetsfunktioner och banbrytande skandinavisk interiördesign.

– De nya bilarna i 40-serien har potential att förbättra vår marknadspenetration i ett viktigt, växande segment. Det elektrifierade drivlineprogrammet, som omfattar både en ny kompakt laddhybrid med Twin Engine och en ren elbil, är centralt för CMA-arkitekturen, säger Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson. Han tillägger att produktionen av den nya 40-serien beräknas komma i gång under 2017.

Uppgifterna om Volvo Cars nya globala strategi för mindre bilar presenteras efter en stark start på året med avseende på försäljning och lönsamhet.
Företagets intäkter under årets första tre månader ökade med 24 procent på årsbasis, till 41,7 miljarder kronor. Det ger en rörelsevinst på 3,1 miljarder kronor och en rörelsemarginal på 7,5 procent. Den globala försäljningen under det första kvartalet 2016 ökade 11,9 procent till 120 591 bilar. Volvo Cars mål på medellång sikt är att sälja 800 000 bilar om året. Under 2015 såldes 503 000 bilar.

Visa kommentarer