Volvo avslöjar XC40 Electric-detaljer

Det återstår två veckor innan elektriska versionen av XC40 avtäcks, men Volvo har börjat portionera ut intressant – en hel del redan känd – information.

Den 16 oktober är det världspremiär för Volvo XC40 BEV/Electric, märkets första helt eldrivna modell sedan C30 Electric. Vad den kommer att heta återstår att se, men XC40 Electric är ett hett förhandstips sett till vad Volvos tidigare elbil hade för tilläggsnamn.

I förra veckan skickade Volvo ut första informationen om och bilderna på bilen. Fokus låg på elbilens konstruktion och att säkerheten ska vara minst lika hög som i övriga Volvo-modeller. Denna veckas informationsutskick handlar i stället om konstruktionsmässiga fördelar som den elektriska drivlinan för med sig till XC40. Till detta hör några skissbilder samt en film som visar mätarklustret som anpassats för modellen.

Volvo XC40 Electric

Elektriska versionen av XC40 får en så kallad ”frunk” under huven. Inget jätteutrymme då det är på 31 liter, men en laddkabel och kanske kvällens chipspåse med tillhörande dippsås ryms där.

Volvo lyfter fram att den elektriska drivlinan inte kräver kylning via en konventionell grill, därför är den till större delen täck på XC40 Electric. Det nya ADAS-systemet, som vi berättade om i förra veckan, har sina sensorer placerade bakom den täckta grillen.

– Den skandinaviska designens rötter bygger på visuell tydlighet och på att man skalar bort element. XC40 är ett bra exempel på detta. Bilens kaxiga, omedelbart igenkännliga design är nu ännu elegantare och modernare i den helt elektriska versionen. Eftersom det inte längre behövs någon kylargrill, har vi skapat en ännu renare och mer modern front, medan avsaknaden av slutrör får samma effekt i bakpartiet. Detta är den strategi som vi kommer att utforska mer och mer när vi fortsätter vår elektrifieringsresa, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.

Volvo XC40 Electric

Laddluckan på XC40 Electric (modellbeteckningen vet vi ännu inte) sitter uppenbarligen på vänster bakskärm. På Volvos laddhybrider sitter luckan på vänster framskärm.

Då elmotorn kräver mindre plats än en motor som drivs med bensin eller diesel har man dessutom kunnat ge XC40 i elektriskt utförande ett extra bagageutrymme, nämligen under huven (kallas ibland för ”frunk”, det vill säga en sammanslagning av ”front trunk”). Det handlar inte om ett gigantiskt hålrum, där i ryms bara 31 liter. Några necessärer sväljer utrymmet – eller en laddkabel eller två.

Volvo avslöjar också att XC40 Electric får ett helt nytt gränssnitt i instrumentklustret framför föraren. Gränssnittet är utformat för att passa en elbil och för att ge relevant information om exempelvis batteristatus, räckvidd och liknande. I filmen ovan får vi se delar av gränssnittet i aktion. Tyvärr avslöjar inte filmen några smaskiga detaljer, inte mer än att det tar 4 timmar och 18 minuter att ladda de sista 20 procenten av batteriets kapacitet. Vi vet dock inte vilken typ av laddning som tillämpas.

Volvo XC40 Electric

Ny fälgdesign till XC40 Electric. Grunddesignen känns dock igen från andra fälgar som finns tillgängliga till andra XC40-versioner.

XC40 Electric kommer med åtta olika karosskulörer varav en helt ny – Sage Green metallic. Oavsett färgval ingår svart tak, inklusive svarta A-stolpar får vi förmoda. Två nya fälgdesigner i storlekarna 19 och 20 tum tillhör också nyheterna som kommer tillsammans med elversionen av XC40.

Visa kommentarer