Amerikanska teknikföretaget Microsoft och svenska biltillverkaren Volvo har inlett ett samarbete som ska leda till nya upplevelser för kunder och förare. Huvudingrediensen stavas holografiteknik.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Med en holografisk dator ska Volvo och Microsoft ta framtidens bilköpare med storm. Tekniken går ut på att bjuda kunderna på en komplett upp- och inlevelse vid inköpet, lite i stil med vad Audi presenterade för snart ett år sedan i form av virtuell verklighet, men ändå ett par snäpp vassare.

På Microsofts huvudkontor i Redmond i USA tidigare i dag höll Microsoft och Volvo en presentation där de visade upp hur framtida kunder kan uppleva och utforska en bil i samband med bilköp. Tekniken baseras på Microsoft HoloLens, världens första helt fristående holografiska dator.
Med tekniken projiceras tredimensionella objekt framför kunden, med andra ord holografiska bilder av bilar eller detaljer som hör bilarna till. Kunden får uppleva vad som kallas för blandad verklighet, termen för att exempelvis sammanföra en verklig miljö med virtuella objekt.

Volvo Microsoft HoloLens chassi

– HoloLens gör det möjligt att skapa en anpassad upplevelse som kunderna själva kan styra över. Blandad verklighet skulle kunna användas för att välja vilken typ av bil du vill ha – för att utforska färger och fälgar, eller få ökad kunskap om tillgängliga funktioner, tjänster och tillval, säger Björn Annwall, Senior Vice President för Marketing Sales and Service hos Volvo Cars.

HoloLens-tekniken kan hjälpa Volvo att bredda sin säljmiljö, från de konventionella bilhallarna till att även omfatta mindre popup-butiker i exempelvis köpcentrum eller till och med ute på gatan. På så vis kommer man ut till potentiella kunder i stället för att behöva be dem komma till Volvo.

Vid uppvisningen hos Microsoft i Redmond fick de närvarande se hur tekniken fungerar och så fick de även en liten inblick i nya Volvo S90 som har premiär på bilsalongen i Detroit i januari nästa år. De fick även se lite av den senaste autonoma körtekniken i tredimensionellt utförande.

Volvo Microsoft HoloLens trafik

– Vi ser fram emot att arbeta med Volvo Cars för att förändra vad som är möjligt när det kommer till konstruktion, undersökning och köp av bilar. Vi är glada över att befinna oss vid denna skärningspunkt mellan teknik och design med människan i fokus tillsammans med Volvo, säger Scott Erickson, Senior Director för Microsoft HoloLens på Microsoft Corp.

Volvos och Microsofts nyfunna samarbetsområde sägs vara av det långsiktiga slaget och ska inte enbart mynna ut i förhöjd kundupplevelse vid köp av ny bil. Teknikens med HoloLens är en grej, men samarbetet sägs även generera en rad andra, nya tekniker som alla kommer att påverka bilindustrin på ett eller annat sätt.
Bland annat kommer utvecklingen av autonoma (självkörande) bilar att beröras, ett område som Volvo redan ligger långt fram i tack vare sitt Drive Me-program som 2017 ska släppa ut hundra självkörande Volvo-bilar i Göteborg.
Även hur information samlas in från bilarna och förarna i framtiden står på agendan, ett informationsflöde som är tänkt att kartläggas för att förbättra körupplevelsen och säkerheten.

Volvo Microsoft HoloLens fabrik

Användningsområdena för HoloLens är många, tekniken skulle kunna användas vid monteringsbandet på Hisingen.

– Vi är mycket glada över att tillsammans med Microsoft skapa innovationer inom framtidens transportlösningar. Dagens teknik gör det möjligt för oss att uppnå en mer hållbar och kollisionsfri framtid, men även nya fördelar för våra kunder och samhället. Vi kommer tillsammans med Microsoft att gå i bräschen inom detta område, säger Klas Bendrik, Senior Vice President och Chief Information Officer på Volvo Cars.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer