I september presenterade Volvo ansiktslyfta C70. Nu är det dags för tyska Volvo-trimmaren Heico Sportiv att visa upp sin version av bilen och det sker på Genèvesalongen nästa vecka.

Heico Sportiv i tyska Weiterstadt hyser en kraftfull kärlek till Volvos olika modeller. I stort sett ingen av bilarna från Hisingen har undgått deras förädling och nu är det nya C70, som genomgick en facelift i höstas, som har fått sig en tysk behandling. Resultatet är inte så dumt, speciellt inte i färgen som bilen på bilderna har.

På bilsalongen i Genève som drar igång nästa vecka ska Heico Sportiv för första gången vara representerat. Detta i form av C70:an vi ser här på bilderna. Heico Sportivs chef Holger Hedtke förklarar hur de har tänkt när de satte tänderna i bilen.
– Vårt program kommer in där Volvos slutar. Det karakteriseras genom förstärkning snarare än substitut.

På utsidan är modifieringarna modesta men de finns där för att lyfta bilen. Frontspoilern har gjorts om för lite tuffare stuk och dimljusens inramning har ersatts med krom i stället för svart plast. Bilens bak har fått ett betydligt sportigare utseende med diffusor och kromade ändpipor. Sistnämnda finns i två olika utföranden, dubbla (separerade) eller fyra (parvis) som på bilden. Heico Sportiv lovar också ett härligare ljud som strömmar ur dessa.
Även hjulen ger bilen speciell karaktär genom Heico Sportivs nya fälgserie Volution. Dessa mäter från 17 upp till 20 tum. De största kallas Volution X och är nio tum bredda. De är smidda till skillnad från de andra som är gjutna. Det ger en viktbesparing på 15-20 procent. Fälgarna finns i tre olika utföranden – Silver, Titan och Black Cut Diamond.

Volvo C70 i Heico Sportiv-utförande är 30 millimeter lägre än originalbilen tack vare sportfjädring. Det påverkar inte bara utseendet utan också bilens uppförande vid hårdare körning. Diffbroms finns också för extra säkert uppförande vid kurvtagning. Diffbromsen är endast tillgänglig i kombination med T5-motorn och manuell låda.
Även bromsarna går att uppgraderas med hjälp av Heico Sportiv. Beroende på land kan C70:an utrustas med sportbromsar med fyrkolvsok.

För att matcha den lite exklusivare utsidan har tyskarna även sett över insidan. Här har man försett instrumentbrädan och dörrsidorna med handsytt läder samt pedalerna, fotstödet och handbromsen med aluminium.
– Vårt mål var att behålla karaktären hos C70, men samtidigt förstärka bilens emotionella kraft, berättar Holger Hedtke.
En interiördetalj sticker ut extra mycket – växelspaksknoppen. Denna är designad av Thonet, världens äldsta möbelfirma, och tillverkas för hand i trä. Formen har inspirerats av Volvos flytande mittkonsol. Växelspaksknoppen finns endast i en begränsad upplaga.

Till C70 utrustade med dieselmotorerna 2,4D och D5 erbjuder Heico Sportiv dessutom ommappning av motorn för lite extra effekt. Hur mycket berättar de dock inte.

Läs mer

    Test och provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer