Volvo Cars drabbades hårt av coronapandemin ich utbrottet av sjukdomen covid-19 över världen. Försäljningen och omsättningen rasade under våren och nu summerar Volvo Cars årets första sex månader. Resultatet: minus 989 miljoner kronor.

Stängda fabriker och näst intill obefintlig försäljning runtom i världen. Coronapandemin påverkar alla företag och inte minst bilföretagen. Volvo Cars har rapporterat sitt ekonomiska resultat för första halvåret 2020 och det är ingen trevlig läsning.
Det totala resultatet för perioden januari till och med juni visar en förlust på 989 miljoner kronor. Det är trots stängda fabriker och korttidspermitteringar. Intäkterna sjönk med hela 14,1 procent jämfört med samma period förra året.

LADDHYBRIDTEST: Volvo V90 mot Audi A6 och BMW 5-serie

Volvo Cars försökte hålla uppe sin försäljning med hjälp av internetkampanjer och har noterat ett ökat intresse för laddhybrider och försäljning via digitala kanaler. Volvo Cars har också klarat sig bättre än flera konkurrenter och har ökat sin andel av marknaderna i Kina, USA och Europa. Tyskland sticker ut som den marknad där Volvo lyckats allra bäst.
Enligt Volvo Cars så ska företaget hämta tillbaka en del av förlusten under andra halvåret. Försäljningen av bilar i Kina tog fart igen redan under årets andra kvartal och där har tappet stannat på minus tre procent för halvåret.

BEGAGNATTEST: Volvo XC60 2018-

Även USA-kontoret kan berätta för huvudkontoret i Göteborg att försäljningen tagit fart igen. I USA har Volvo backat 13,7 procent hittills i år och i Europa har försäljningen minskat med 29,5 procent. Volvo Cars har därmed små möjligheter att nå sitt långsiktiga mål på 800 000 sålda bilar senast 2020, ett mål som Volvo Cars haft sedan Geely tog över 2010. I fjol passerade Volvo Cars 700 000 sålda bilar och det hade behövts en rejäl ökning i år för att klara nästa drömgräns.

Totalt sålde Volvo Cars 269 962 bilar under årets första sex månader.
Volvos vd Håkan Samuelsson kommenterade resultatet med att han ser kommande återhämtning på samtliga marknader och att Volvo Cars ska fortsätta sin satsning på elektrifiering, alltså laddhybrider och elbilar, och försäljning via digitala kanaler.
Enligt Samuelsson ska andra halvåret 2020 kunna nå samma nivåer vad gäller försäljning och ekonomiskt resultat som andra halvåret 2019.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer