Volvo-chefen: covid-19 har förändrat bilhandeln för alltid

När Storbritannien stängde ner så gott som hela samhället på grund av coronapandemin drabbades bilhandeln hårt. Volvos nye chef i Storbritannien, förre Sverige-chefen Kristian Elvefors, säger i en intervju att virusutbrottet har förändrat bilhandeln i grunden och för alltid. "Det vi gjort nu i vår motsvarar två års digital utveckling", säger Elvefors.

Det var i mitten på mars som den brittiska regeringen beordrade total nedstängning av stora delar av samhället. Åtgärden gjordes som ett försök att minska spridningen av sjukdomen covid-19. All bilförsäljning upphörde i praktiken och först den 1 juni har bilhandlare i England och Nordirland tillåtits att öppna igen. Det finns fortfarande inget datum för när handlare i Skottland och Wales får öppna sina dörrar för bilköpare.

Volvo Cars i Storbritannien leds av Kristian Elvefors, tidigare chef för Volvo Car Sverige. I en intervju med brittiska Autocar förklarar Elvefors att Volvo satte högsta fart med att utveckla nya digitala tjänster och digital försäljning av bilar, allt för att försöka hålla igång någon slags verksamhet och försäljning.
Volvo snabbutvecklade de tjänster som var planerade och som bland annat innehöll servicepaket där Volvos handlare och verkstäder levererade bilar till sina kunder.

– Det vi gjort på kort tid motsvarar i princip två års normal utveckling. Trots nedstängningen så behöll vi våra anställda och började arbeta med projekt som skulle hålla intresset för våra bilar uppe till den dag vi kunde öppna igen, säger Elvefors i intervjun.

– Vi ser den här trenden och vi kommer definitivt att få ännu mer digital försäljning i framtiden. Vi har också lärt oss väldigt mycket på kort tid.

Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Foto: Volvo Cars

Snart rullar Volvos elbil XC40 Recharge P8 AWD ut på vägarna. Från 699 000 kronor kostar modellen.

Försäljning av bilar och tjänster över nätet är enligt Elvefors här för att stanna. De restriktioner som gäller fortsatt i Storbritannien kommer också att dämpa efterfrågan och Elvefors ser till exempel personer i högriskgrupper som fortfarande har svårt att komma ut till en bilhandlare.

– Den stora utmaningen framåt är att erbjuda alla kunder samma service, oavsett om de sitter hemma eller står i en verkstad eller i en bilhall. Upplevelsen ska vara densamma, säger Elvefors.

– Allt det är svårt men det måste genomföras och bli det nya normala.

För att stötta bilhandlarna har Volvo-importören producerat videomaterial, utbildat handlare och stöttat investeringar och service. Allt det här ska Volvo dra nytta utav när restriktionerna minskar och livet sakta går tillbaka till som det var före pandemin.

Volvo förberedde sig tidigt på att få öppna sina handlare och lät sin personal boka service och provkörningar tidigt. Ändå tror Elvefors att det blir mycket svårt att nå säljmålen för 2020 och pandemin kommer att påverka även juniförsäljningen. I stället hoppas han på en tydligare återhämtning under andra halvåret i år. Att fler personer stannar hemma i sommar kan öka efterfrågan på nya bilar.
Elvefors hoppas allra mest på försäljningen av XC40 Recharge T5 samt på den nya elbilen XC40 Recharge P8 som ska börja levereras i Storbritannien nästa år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer