Volvo fortsätter Sverige-hyllningen med ”Vintersaga”

Med ”Vintersaga”, senaste delen av Made by Sweden-kampanjen, vill Volvo lyfta fram ett vackert och lite vemodigt Sverige och hur Volvos bilar är byggda för ett liv i vårt land under de allra kärvaste månaderna på året.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Sent på lördagskvällen släppte Volvo sitt senaste alster i serien ”Made by Sweden”. Det som en gång började med Zlatan Ibrahimovic för ett år sedan är nu framme vid en ny nytolkning av en gammal låt, nämligen Ted Ströms ”Vintersaga” från 1984. Förra gången var det nationalsången som hade tolkats om med Zlatans recitation.
Amanda Bergman är den som sjunger nytolkningen av ”Vintersaga”. Oskar Linnros har producerat.

I nya musikvideon/reklamfilmen får vi följa med genom Sverige (alla 25 landskapen faktiskt) och även träffa på några välbekanta, svenska ansikten. I Malmö syns Timbuktu, på västkusten Emma Green, på Gotland Carin Rodebjer och i Abisko är det traktens hockeykung Börje Salming som syns.

Så här skriver Volvo om nya delen i Made by Sweden-kampanjen:

Volvo – Made by Sweden – Vintersaga

Samarbetet är nästa kapitel av Volvo Cars ”Made by Sweden”.

Filmen låter texten i Vintersaga leda handlingen och sätter fokus på den tid då Sverige visar upp sig från sin allra kärvaste sida med mörker, regn, kyla, snö och blåst.

– Vi lyfter fram ett vackert och lite vemodigt Sverige.  En inkluderande resa som sätter fokus på de speciella och skilda förhållanden som finns i hela vårt land. De påverkar oss på Volvo när vi utvecklar våra bilar och det formar oss som bor i landet. Våra svenska förhållanden får, på något sätt, oss som bor här att skapa och förmå fantastiska saker. Och det är bara här vi kan utveckla bilar för ett liv i Sverige under årets kärvaste månader, säger Anders Gustafsson, vd för Volvo Car Sverige.

I kampanjen ingår även stillbilder från alla 25 landskap. Fotografen Felix Odell och hans team har gjort en resa genom hela landet och fångat de unika förhållandena i 25 klassiska landskapsfotografier.

Ambitionen med kampanjen har varit att visa upp en mångskiftande bild av Sverige och de medverkande i filmen har varit i eller i närheten av sina hem– och uppväxtmiljöer.

– Vi är glada att de vill skriva det här kapitlet av Made by Sweden tillsammans med oss. Personerna som är med i filmen har en hel del gemensamt med varandra och med Volvo. De är alla riktigt bra på det de gör, har stor integritet och är vana att jobba hårt för att nå dit de vill. Sedan är de, liksom Volvo, formade av våra svenska förhållanden, säger Anders Gustafsson.

– Det känns som en ära att vara med och göra den här filmen tillsammans med Volvo. De tidigare filmerna är genomtänkta och gjorda med oerhörd känsla och jag kan verkligen relatera till kampanjens tema. Kontrasterna mellan ljusa sommarkvällar och det mörka och kalla under större delen av året, det ger en slags balans, säger Emma Green.

Musiken i filmen är en helt ny version av Ted Ströms låt Vintersaga från 1984, här framförd av Amanda Bergman och producerad av Oskar Linnros.

– Jag träffade Oskar första gången någonsin när vi skulle sätta igång. Vi skakade hand och gick direkt ner i studion och bara körde. Det var ett spännande sätt att jobba på och det gick väldigt bra, säger Amanda Bergman.

Musiken har släppts i samarbete med Spotify och går att lyssna på genom dessa länkar:

URI: spotify:album:744znYXORcYsjxrgKWok7Y

URL: http://open.spotify.com/album/744znYXORcYsjxrgKWok7Y

Vad ger du Volvos ”Vintersaga” för betyg?

Visa kommentarer
NUVARANDE Volvo fortsätter Sverige-hyllningen med ”Vintersaga”
NÄSTA Se hur olika bilpressar krossar bilar