Biltillverkarna tävlar varje år om att ha häftigaste reklamfilmen under amerikanska Super Bowl-finalen, så även i år. Men inte Volvo.

https://www.youtube.com/watch?v=ntMit7V27LI

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Super Bowl-finalen i amerikansk fotboll (NFL) ses varje år av över 100 miljoner människor. Det är med andra ord ett rejält skyltfönster att synas i, något som många av de stora biltillverkarna varje år lägger enorma summor på för att göra. Under förra årets final kostade 30 sekunder reklamfilm i genomsnitt fyra miljoner dollar vilket motsvarar drygt 33 miljoner kronor. I år beräknas genomsnittspriset ligga på 4,5 miljoner dollar, motsvarande mer än 37 miljoner kronor.

Trots väl tilltagen prislapp ryggar biltillverkarna normalt inte tillbaka. I år ser det dock ut som att antalet bilreklamfilmer blir färre än tidigare år.
Vid den här tiden varje år dyker Super Bowl-reklamfilmer med olika bilar upp på Internet, den ena häftigare än den andra (låt oss återkomma med en lista med filmerna en senare). I år kommer BMW, Mercedes, Toyota, Kia, Nissan och Lexus att synas i rutan under finalmatchen. Chevrolet också, men inte i form av en vanlig reklamfilm utan de väljer att i stället sponsra MVP-utnämningen (matchens mest värdefulla spelare).
Giganterna General Motors och Ford har valt att inte vara med i årets reklamfilmskapplöpning.

En annan biltillverkare som inte väljer att lägga enorma summor på några sekunders reklam är Volvo. Den svenska biltillverkaren drar ändå nytta av Super Bowl-matchen som äger rum nu på söndag, 1 februari.
Volvo har valt ett helt eget sätt att kampanja och lyfta fram sitt varumärke, på ett ganska smart sätt faktiskt och till ett betydligt lägre pris.

Volvos amerikanska Interception-kampanj går ut på att ge bort fem stycken XC60. De ber amerikanska Super Bowl-tittarna att så fort en bilreklam visas under finalmatchen ska de nominera sig själva genom att tweeta (skriva på Twitter) under hashtaggen #VolvoContest vem de anser vara värd en av de fem bilarna.
Efter matchen väljer Volvo ut fem personer som får var sin bil att ge till den eller de personer som de i tweeten ansåg vara mest värda en helt ny XC60.

På så sätt drar Volvo fokus från övriga biltillverkares dyra reklamfilmer och lägger det i stället på sitt eget varumärke, utan att ha pungat ut 4,5 miljoner dollar för 30 sekunder. Smart helt enkelt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer