Ingen gillar halka, inte Volvo heller. Den svenska biltillverkaren ska börja leverera halkrapporter i realtid till Trafikverket.

Nu har vi kommit till den tiden på året då många svenskar börjar tänka på vinterdäck och bävar inför den halka som förestår. För att försöka göra situationen bättre ger sig nu Volvo Cars in i allvaret som kallas halkbekämpning. Tillsammans med ingenjörsföretaget ÅF ska Volvo-bilar i Sverige börja samla in information om hur hala vägarna, information som sedan delas med Trafikverket.
Med informationen till hands ska Trafikverket ges möjligheten att agera snabbare och mer strategiskt för att kunna bekämpa halkan på inrapporterade vägsträckor.

– Volvo Cars jobbar ständigt med att öka säkerheten för alla trafikanter, inte bara de som kör en Volvo, säger Eva Lahti som är Director Driver Assistance.

Volvo Slippery Road Alert

Insamlande av information om hala vägar är inget nytt för Volvo. Våren 2014 skrev vi om hur Volvo tillsammans med trafikverken i Sverige och Norge påbörjade ett pilotprojekt där vägytans friktion mäts, samlas in och laddas upp i molnet (onlinedatabas). Informationen i molnet kan sedan användas av andra bilar som varnar sina förare med symboler. Tusen bilar ingick i en testflotta under 2015 och i november 2016 meddelade Volvo att S90, V90 och XC90 uppdateras med tekniken som samlats i ett system vid namn Slippery Road Alert.

– Vi är glada att få leverera denna lösning till Trafikverket tillsammans med Volvo Cars. Teknikutvecklingen med mängder av tillgänglig data innebär både stora möjligheter och nya samarbeten. För ÅF är detta bra exempel på hur vi digitaliserar inom en av våra kärnmarknader, säger Lena Engstedt som är sektionschef Intelligent transport systems på ÅF.

Volvos, ÅF:s och Trafikverkets halkdatasystem börjar användas senare i år. Efter två år ska det utvärderas och om resultatet anses vara tillräckligt bra finns det möjligheter till att systemet implementeras för gott.

All data som samlas in från Volvo-bilarna är anonymiserad.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volvo ger sig in i branschen för halkbekämpning
NÄSTA Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé – tre snabba från provkörningen