Förknippar du Volvo med burn-outs, streetrace och kulörta lysrör under trösklarna. Det vill inte Volvo att du ska göra. Med sin nya reklam, som presenterar företagets vision till 2020, ger man en nästan övertydlig känga till just den delen av bilkulturen.

https://youtu.be/vqlaV1SAqGE
Det fanns en tid då Volvo var nästan synonymt med en del av den svenska raggar- och bilstylingkulturen. Märket besjöngs av Eddie Meduza och Vallåkraträffen lockade tusentals ombyggda bilar varje år. Att göra en burn-out i en Volvo var inget konstigt. Snarast kutym.

Men tiderna förändras, och Volvo av i dag vill allt annat än att bli förknippade med denna del av bilkulturen – som i dag både minskat kraftigt i popularitet och beblandats med den internationella driftingkulturen. Nej, en Volvo ska vara betydligt mer sofistikerad än så, och det är måhända ingen slump att företaget i sin senaste reklamfilm, där man presenterar sin vision för 2020, riktar en rejäl och tydlig känga mot dragracingbilar som gör burn-outs, streetracing och neon-ljus under stylingpaket.

Filmen, som producerats av reklambyrån Forsman & Bodenfors i Göteborg, vill i stället fokusera på att Volvo ska vara vänliga och tänka på alla andra personer runtomkring på vägarna. Allt berättat med ett barns röst. Poängen är att ingen ska behöva vara med om en allvarlig trafikolycka i företagets bilar år 2020.

Vad tycker du om filmen? Vi låter oss gissa att Volvo i alla fall inte kommer att sponsra nästa film i serien ”The Fast and the Furious”.

Visa kommentarer