I USA har Volvo hittills i år legat bakom fjolårets försäljningssiffror, men i september fick den svenska biltillverkaren se ett kraftigt ökat intresse för deras bilar.

En av Volvos absolut viktigaste marknader är USA där det hittills i år har gått ganska trögt i jämförelse med fjolåret. Innan september summerades låg de 7,2 procent bakom förra årets motsvarande försäljningssiffra om 52 892 bilar.

I september fick Volvo se ett betydligt större amerikanskt intresse för märkets bilmodeller, under månaden ökade deras försäljning nämligen med 40,7 procent jämfört med september i fjol. Så pass kraftig ökning har de inte sett tidigare under 2017.

Totalt sålde Volvo i USA 7 900 bilar i september vilket kan jämföras med 5 821 registrerade bilar i Sverige under samma månad.
Den modell som var populärast var föga förvånande XC90 som stod för 2 993 sålda exemplar, en ökning om 21,4 procent. Störst procentuell ökning stod S90 då den gick från 147 till 865, en ökning om 488,4 procent.

Gamla XC60 gjorde bra ifrån sig med 1 807 sålda exemplar, en ökning om 56,2 procent. Nya XC60 sålde i 683 exemplar. I september i fjol var modellen inte lanserad.

De enda modeller som tappade i jämförelse med för ett år sedan var S60 Cross Country (-28,9 %), V60 Cross Country (-55,1 %) och V60 (-30,3 %). S60 ökade däremot till 1 091 sålda exemplar, en ökning med 22,7 procent.

Hittills i år har Volvo sålt 56 966 bilar i USA, ett tapp på 2,7 procent i jämförelse med fjolårets 58 532 bilar.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volvo kraftigt framåt i USA i september
NÄSTA Tank är världens tuffaste suv