Volvos nya mobilitetstjänst M har nu lanserats i betautförande i Stockholm. När saker och ting väl kommit än mer på plats är det tänkt att M rullas ut i större omfattning.

Sommaren 2018 meddelade Volvo Car Mobility, fristående företag till Volvo Cars, att de inom kort ska lansera ett nytt så kallad mobilitetsvarumärke – M. Nu har man, lite i smyg, lanserat tjänsten i Stockholm. Det handlar om en form av betalansering där konsumenternas användande ska leda till en allt bättre produkt som i en senare fas är redo för en bredare introduktion.

M är en tjänst för delning av bilar. Volvo har snappat upp människors allt större intresse av att inte äga bilar utan kunna få åtkomst till bil endast när behov av uppstår.
Med en månadsavgift på 295 kronor ska M-användarna kunna boka bil per timme eller per dag. Kostnaden per timme är 145 kronor och per dag 995 kronor. Maxpriset per dag, även vid hyra per timme, överstiger aldrig 995 kronor. 30 mils körning per dag ingår i varje bokning, övermil kostar 25 kronor per mil.
Under betaperioden, när tjänsten helt enkelt testas och utvärderas, får bilarna inte lämna Sverige.

I dagsläget finns det fem olika bilmodeller att välja mellan: XC40, V60, XC60, V90 och XC90. De två sistnämnda är Twin Engine-laddhybrider.

Volvos bildelningstjänst Sunfleet (dotterbolag till Volvo Car Mobility), inklusive de cirka 1 700 bilar som ingick i tjänsten, har gått upp i M. Bilarna är inte dekalerade, så ingen ser att du kör omkring med en bil från en bildelningstjänst.

I betafasen finns M endast i Stockholm, närmare bestämt i Hammarby Sjöstad, Kungsholmen och Liljeholmen samt NK Parkering, Norra Djurgårdsstaden, Norra Real och Medborgarplatsen. Via M-appen bokar man en bil, hämtar upp den på en av stationerna och återlämnar den på samma plats.

– Mobilitet förändras i grunden och Volvo Cars leder den omvandlingen. Lanseringen av M skapar nya intäkter för Volvo Cars och är ett led i företagets ambition att skapa fler än fem miljoner konsumentrelationer fram till mitten av det kommande decenniet, sa Håkan Samuelsson i samband med presentationen av M i fjol, då han även förklarade att dagens urbana konsument tänker annorlunda än det traditionella bilägandet.

Diskutera: Kan du tänka dig att använda en bildelningstjänst i stället för att äga en bil?

Visa kommentarer