Volvo och Autoliv skapade det gemensamma företaget Zenuity för att utveckla programvara för självkörande bilar. Men nu splittras företaget och Volvo tar hand om merparten av utvecklingen för självkörande bilar medan Veoneer tar hand om assistanssystem.

Flera biltillverkare satsar stora resurser på teknik för självkörande bilar. För att hänga med i utvecklingen skapade dåvarande underleverantören Autoliv och Volvo Cars det gemensamma teknik- och mjukvaruföretaget Zenuity. Med säte i Göteborg men med kontor på flera platser i världen satte företaget högsta fart för att bli en av de fem, sex tekniska plattformar som förväntades bli standard i bilvärlden. Målsättningen var att utveckla teknik som kunde säljas även till andra tillverkare och det var av den anledningen som Autoliv och Volvo valde lösningen med ett fristående företag.

Men utvecklingen av självkörande bilar har gått trögt och stött på problem, inte minst politiska problem då myndigheter inte hängt med för att skapa lagar och regler för självkörande fordon. Flera tillverkare som en gång satsade på 2025 som lanseringsår har tvingats skjuta på sina planer.
Kanske är det därför som Veoneer, som tog över ägarskapet i Zenuity när Autoliv delades i två divisioner, och Volvo Cars väljer att skrota Zenuity. Volvo Cars ska ta över utvecklingen av teknik och mjukvara för självkörande bilar medan Veoneer ska fokusera på assistanssystem. De två företagen ska fortsätta att arbeta tillsammans och assistanssystemen till modeller som Volvo XC40 Recharge, Polestar 2 och kommande bilar på nya SPA2-plattformen ska komma från Veoneer.

Zenuity har också sålt teknik och mjukvara till totalt fyra tillverkare utanför Volvo/Geely-gruppen.

Av Zenuitys personal kommer cirka 600 personer som är baserade i Göteborg och Shanghai att flyttas över till Volvo Cars nya företag. Cirka 200 personer som finns i München och Novi i USA flyttas till Veoneers utvecklingsavdelning.
Veoneer väntas spara 300-400 miljoner kronor på delningen och väntas få cirka 150 miljoner kronor från Volvo Cars vid delningen. Enligt finansföretaget Morgan Stanley har Zenuity sedan starten en samlad förlust på 500 till 700 miljoner kronor. Just nu ligger förlusten på cirka 500 miljoner kronor – per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer