I Volvo-bilar av årsmodell 2020 och framåt kommer Volvo On Call inte längre att vara en tilläggstjänst och -funktion som köparen väljer. Volvo On Call blir nämligen standard i alla nya bilar som säljs på de nordiska marknaderna.

Volvo On Call introducerades 2001 och så sent som för ett par år sedan uppdaterades systemet till att bland annat innehålla fler uppkopplade tjänster. Från början var Volvo On Call, ibland förkortat till VoC, ett system för säkerhet, trygghet och spårning med hjälp av ett installerat SIM-kort i bilen. Vid exempelvis utlösning av krockkuddarna skickade VoC automatiskt ett larm om incident, med bilens position. Systemet kunde även triggas manuellt via On Call-knappen (placerad bredvid en SOS-knapp) och de åkande fick då kontakt med en operatör. Dessa funktioner finns kvar än i dag, precis som den uppskattade möjligheten att fjärrstarta parkeringsvärmaren (möjligt via SMS sedan 2011), men VoC har under åren byggts ut allt mer och omfattar i dag även en mobiltelefonapplikation som bland annat hjälper bilägaren att hitta sin bil på parkeringen, erbjuder synkronisering mellan användarens kalender och bilens navigation, styra bilens lås och föra körjournal. Är bilen en av Volvos laddhybrider finns det också funktioner för att se batteristatus, förvärma eller -kyla bilen, senarelägga laddning och mycket annat.

LÄS MER: Nu måste alla nya bilar i EU ha eCall

Volvo On Call har varit en tilläggstjänst på de nordiska marknaderna. I Sverige har runt 80 procent av sålda Volvo-bilar tillvalet VoC (283 000 aktiva abonnemang), i Norge är motsvarande siffra 95 procent. Från och med årsmodell kommer andelen uppgå till 100 procent. Volvo On Call blir nämligen standard i alla nya Volvo-bilar.

– När Volvo On Call nu blir standard får Volvo-kunder på de nordiska marknaderna, utöver eCall, tillgång till fler tjänster. Tjänster som gör bilägandet både enklare, säkrare och tryggare, säger Jesper Mattiasson, ansvarig för Volvo On Call på Volvo Car Sverige.

LÄS MER: Volvo väljer Google Android

Volvo eCall

Så här såg Volvo On Call ut förut.

Utöver eCall, som enligt ett EU-beslut måste finnas som standard i alla nya bilmodeller sedan 1 april 2018 och som erbjuder automatiskt krocklarm med operatörskontakt, ger VoC tillgång till assistans vid vägkanten oavsett bilens position, stöldvarning och hjälp med spårning och flertalet andra tjänster.

S60, V60 och V60 Cross Country modellår 2019 2020 kan i efterhand uppgraderas till Volvo On Call. För alla Volvo On Call-tjänster krävs ett abonnemang som numera kostar 375 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer