Volvo presenterar sin nya logotyp

Volvos klassiska järnmärke görs om för att bättre spegla företagets globala affärsverksamhet. Bakom utformningen står Volvos kinesiska ägare som tror att nya logotypen ska sätta fart på försäljningen i framför allt Kina.

Redan när Volvos första bilmodell, ÖV 4, lanserades 1927 fanns järnmärket i grillen.
Logotypen, en cirkel med en pil som pekar snett uppåt höger, är det urgamla kemiska tecknet för järn som härstammar från romarriket. Volvo ville med järnmärket associera till den anrika svenska järnhanteringen, stål och styrka, men också till bilarnas egenskaper som säkerhet, kvalitet och hållbarhet.

Men nu är eran med järnmärket över efter nästan 90 år. Volvo är i dag ett företag med verksamhet över hela världen och järnmärket har tappat en stor del av sin innebörd. Med kinesiska ägare i form av Geely och med fokus på de allt viktigare kinesiska bilköparna har Volvos nya logotyp utformats med dessa i åtanke.
Grunden i logotypen är densamma som tidigare. En kromad cirkel med ett horisontellt band som presenterar namnet Volvo mot blå botten. Den tidigare pilen som pekade snett uppåt höger har ersatts av ett kinesiskt drakhuvud med blå tunga. Att tungan gjordes just blå är ingen slump, i Kina symboliserar en blå draktunga framgång och lycka.

– Volvo måste anpassa sig till sina nya marknader, främst Kina. Ett företags symbol är av största vikt för att kunna lyckas i Kina. Därför har vi gjort om logotypen för att ge Volvo ett försprång gentemot konkurrenterna, säger Bagong Simbolo på varumärkesbyrån Dragons & Brands i Peking som på uppdrag av Geely fick äran att internationalisera Volvos järnmärke.

Vid det här laget har du kanske gjort kopplingen mellan denna artikels innehåll och datumet som den publicerades på?! Rösta gärna fram vårt aprilskämt som Sveriges bästa genom att klicka här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volvo presenterar sin nya logotyp
NÄSTA Aktiva attityder – V40 Cross Country mot Mini och Range Rover