För första gången visar Volvo upp enbart laddhybrider på en bilsalong. Bland modellerna står en nyhet – Volvo XC40 T5 Twin Engine.

Redan i början av året kunde vi avslöja att Volvo i höst släpper laddhybridversionen av XC40, benämnd T5 Twin Engine. Då var Volvo inte speciellt pigga på att berätta något om modellen. Först nu lättar de lite på skynket genom att ställa ut XC40 T5 Twin Engine på bilsalongen i Peking som startade tidigare i dag.

Men Volvo gör inget stort väsen av att XC40 i laddhybridutförande står utställd på salongen, åtminstone inte ännu. De nämner det mer eller mindre i en bisats i ett pressmeddelande där de förkunnar att målet är att 50 procent av deras försäljning år 2025 ska utgöras av elbilar. Ett djärvt mål men förmodligen inte gripet ur luften hur som helst i och med kinesiska regeringens mål om att bilförsäljningen i landet senast till år 2025 åtminstone till 20 procent ska utgöras av bilar som drivs av förnybar energi (det rör sig om sju miljoner bilar varav väldigt många lär vara just elbilar). Och kinesiska marknaden är som bekant en stor och expansiv marknad för Volvo Cars vars ägare är just kineser.

Volvo XC40 T5 Twin Engine

– Förra året tillkännagav vi vår satsning på elektrifiering för att förbereda oss på eran efter förbränningsmotorn. I dag förstärker och utvidgar vi det åtagandet på världens ledande marknad för elektrifierade bilar. Kinas elektriska framtid är Volvo Cars elektriska framtid, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars.

På den pågående bilsalongen i Peking representeras Volvo av enbart laddhybrider och för första gången visas märkets tre suvar upp på en och samma scen – storebrorsan XC90, mellanbrorsan XC60 och lillebrorsan XC40. De två första står där i form av T8 Twin Engine medan XC40 är där i form av just T5 Twin Engine. Det är alltså första gången som den visas upp som laddhybrid. Det är även första gången en CMA-plattformsbaserad bil blir elektrifierad.

Volvo CMA XC40 T5 Twin Engine

Volvo bjuder inte på några detaljer, men sedan tidigare vet vi att det i XC40 T5 Twin Engine blir endast framhjulsdrift, inte fyrhjulsdrift som i märkets övriga laddhybrider. T5 Twin Engine visades upp i konceptbilarna Concept 40.1 och Concept 40.2 redan för två år sedan. Då hade en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter, T3 kallad, ingått samarbete med en elmotor. Så blir det även i produktionsversionen av XC40 T5 Twin Engine. Dock vet vi inte hur högt effektuttaget blir, men det har spekulerats i 250 hästkrafter. Om det i så fall blir med 156 hästkrafter ur förbränningsmotorn, som ju T3:an normalt har, i kombination med en starkare elmotor, återstår att se. Alternativet är att förbränningsmotorn får högre effekt, uppemot 180 hästkrafter är möjligt enligt Volvo, och då kombineras med en svagare elmotor.
En sjuväxlad dubbelkopplingslåda kompletterar drivlinan som förmodligen kommer att göra XC40, årets bil i Europa 2018, ännu intressantare för många bilköpare. Redan i dag har över 60 000 XC40 beställts runt om i världen, och då har orderböckerna i Kina ännu inte öppnat.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer