I juni varslade Volvo PV 1 200 personer om uppsägning samt att ytterligare 800 personer berördes. Nu kommer Volvo PV inom kort att återigen varsla anställda i Sverige. Denna gång rör det sig om 900 personer.

Medan det förra varslet till stora delar berörde tjänstemän inom administration, marknadsföring och utveckling så handlar det nya kommande varslet om personal som arbetar direkt med produktionen.
– Grovt sagt är det sex hundra här i Göteborg och 300 i Olofström och Skövde, säger Mikael Sällström på Volvos verkstadsklubb till DN.

Tidigare har Volvo Personvagnar gått ut med att de ska sänka produktionstempot från och med december månad genom att lägga ned det tredje arbetsskiftet. I stället väljer de nu att tidigarelägga denna nedläggning, redan i oktober försvinner tredje skiftet. Samtidigt är det för hög bemanning på de två andra skiften.
– Det har varit rena cirkusen i förhandlingarna den senaste tiden. Vi har i stort sett suttit i förhandlingar kontinuerligt med olika besked, men sent på torsdagskvällen kom företaget med beskedet att man räknar med ett varsel på 900 inom kort, säger Mikael Sällström.

Produktionen i belgiska Gent klarar sig undan med små förändringar, delvis tack vare modellerna som tillverkas där – C30, S40, V50 och nya XC60. I Torslandafabriken tillverkas däremot den större V70 och svårsålda XC90.
Mikael Sällström är också kritisk mot företagets marknadsföring, speciellt i Nordamerika. Även om Volvo inte tillverkar små bränslesnåla bilar menar han att de i till exempel USA är just det jämfört med bilarna som i normala fall säljs däröver. XC70 tar han som exempel som med rätt marknadsföringsteknik skulle kunna locka många suv-köpare. I stället för att satsa på försäljningen har man krympt återförsäljarnätet på andra sidan Atlanten, en miss enligt Mikael Sällström som säger att man också måste öka inkomstsidan, inte bara minska på utgifterna.

Ford kan tvingas att sälja Volvo
Ford befinner sig tillsammans med hela amerikanska bilindustrin i kris och behöver alla pengar de kan få. En försäljning av Volvo skulle inbringa en hel del pengar till pappa Ford samtidigt som man sparar in slantar i längden.
– Volvos kris är strukturellt sett mindre allvarlig än den amerikanska industrins kris. Om krisen i USA fortsätter kan Ford tvingas sälja Volvo, precis som företaget tidigare sålt Aston Martin och Jaguar, säger bilindustrianalytiker Matts Carlsson till SVT Rapport.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer