Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety har lanserat en ny typ av frontalkrocktest. Av elva testade mellanklassbilar var det bara två som blev fullt godkända – Volvo S60 är en av dem.

Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, har genomfört krocktester för den amerikanska marknaden i många år. Sedan 1995 genomför man ett frontalkrocktest där barriären överlappar fronten på bilen som krocktestas med 40 procent. Men i år har man lagt till ytterligare ett frontalkrocktestmoment i form av endast 25 procents överlappning. Det nya testet visar sig nu vara förödande för många biltillverkare då de inte blir godkända i momentet där vänster sida av fronten möter en 1,5 meter hög fast barriär i 64 km/h.

Elva nya bilar av årsmodell 2012 i ”lyxiga” mellanklassen var först ut i det nya frontalkrocktestet. Fyra av dessa lyckades så dåligt att de fick sämsta tänkbara  betyg, nämligen ”poor”. Dessa bilar är följande:

  • Audi A4
  • Lexus IS 250/350
  • Lexus ES 350
  • Mercedes C-klass

Ytterligare fyra bilar lyckades aningen bättre, de erhöll näst lägsta betyg som benämns ”marginal”, det vill säga marginell säkerhet. Bilarna är som följer:

  • Acura TSX
  • BMW 3-serie
  • Lincoln MKZ
  • Volkswagen CC

En bil fick betyget acceptabelt, det nästa högsta betygssteget på den fyrgradiga skalan. Bilen som anses ha acceptabelt krockskydd vid frontalkrock med 25 procents överlappning är:

  • Infiniti G

Endast två bilar erövrade det högsta betyget ”good”, det vill säga bra säkerhet. Av de båda är en bil svensk:

  • Acura TL
  • Volvo S60

IIHS är nöjda med sitt nya format av frontalkrocktestet då de anser att biltillverkarna har fokuserat att få sina bilar så säkra som möjligt vid frontalkrock med 40 procents överlappning (IIHS frontalkrocktest sedan 1995) samt frontalkrock med full överlappning (100 procent) så som amerikanska säkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, utför sina tester.
Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP använder också 40 procents överlappning i sina frontalkrocktester så IIHS nya test är verkligen en nyhet på krocktestfronten.

Vilka följderna blir av ovanstående resultat vet vi ännu inte, men förhoppningsvis leder det till ännu säkrare bilar. En sak är dock säkert – Volvo kan redan i dag slå sig för bröstet och fortsätta hävda att de gör väldigt krocksäkra bilar.
– Den relativt lilla träffytan ger mycket allvarliga effekter vid en krock och vi är mycket nöjda med testresultatet. Vårt mål är att bygga bilar som hjälper till att skydda de åkande i de flesta typer av kollisioner som inträffar i verkliga trafiksituationer. Det här testet bekräftar att våra säkerhetssystem fungerar som avsett även när bara en liten del av fronten påverkas av kollisionen, säger Thomas Broberg, säkerhetsrådgivare på Volvo Personvagnar.

Mercedes har redan uttalat sig om krocktestresultaten från USA. De har uttalat att det nya krocktestet inte motsvarar en verklig olycka och att de hellre förlitar sig på olyckor från verkligheten än tester i laboratoriemiljö.
Enligt IIHS dör 10 000 personer i frontalkrockar på amerikanska vägar varje år varav en knapp fjärdedel av dessa är frontalkrockar med liten överlappning (omkring 25 procent) men oftast vid mycket högre hastigheter än de 64 km/h som testet utförs i.

I nästa testomgång ska fler ”mindre lyxiga” mellanklassare genomgå samma frontalkrocktest. Bland annat Ford Fusion, Honda Accord och Toyota Camry.

Visa kommentarer