Tisdagen den 13 oktober, dagen då Polestar Cyan Racing tillkännagav att de återvänder till WTCC. Comebacken sker 2016 och man gör det med två nyutvecklade Volvo S60-bilar.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I dag är det exakt 30 år sedan Volvo med 240 Turbo plockade hem guldet i ETCC, det europeiska mästerskapet i standardvagnsracing. Vad passar då bättre än att just i dag presentera Volvo Polestars och Cyan Racings (Polestar Cyan Racing) nya satsning, nämligen att åter börja tävla i WTCC, världsmästerskapet i standardvagnsracing, med start nästa år. Teamet kommer att deltaga med två exemplar av helt nya tävlingsbilen Volvo S60 TC1.

– Vi har valt WTCC för vår globala motorsportplattform då vi kan kombinera spjutspetstekniken i våra Volvo-bilar med spännande racing över hela världen. Mästerskapet möjliggör oss även att vidareutveckla vår teknik och använda vår kunskap från racingbanorna direkt till våra produkter för prestandaorienterade Volvo-kunder, säger Niels Möller, Chief Operating Officer på Polestar, Volvo Cars prestandamärke.

– Det är en stor dag för oss alla på Polestar Cyan Racing att tillkännage vår satsning på världsmästerskapet i standardvagnsracing, en satsning som handlar om en sak; att ta världsmästartiteln till Sverige, säger Alexander Murdzevski, Head of Motorsport på Polestar.

Volvo S60 Polestar Cyan Racing TC1 WTCC

Cyan Racing, som tidigare hette Polestar Racing, är sedan 1996 Volvos officiella motorsportpartner. De har många framgångsrika år bakom sig och hoppas på att fler ligger framför dem. WTCC-satsningen som börjar nästa år är nämligen Polestar Cyan Racings första fleråriga program i ett världsmästerskap. Erfarenhet besitter de redan, i mängder. Konstellationen har varit väldigt framgångsrik i STCC, men de har också två lärorika år i australiensiska V8 Supercars bakom sig samt var med i WTCC 2011 som fungerade som en utvärderingssäsong inför framtiden.

– Vi har stor respekt för utmaningen som ligger framför oss och vi tar oss an den med ett absolut engagemang. Detta är en långsiktig satsning och vi har ett gediget testprogram under vintern som vi kommer att fortsätta parallellt med vår första WTCC-säsong 2016, en säsong som främst handlar om att bygga kunskap inför kommande år, säger Christian Dahl, Chief Executive Officer på Cyan Racing.

Volvo Polestar och Cyan Racings nya tävlingsbil är alltså en S60 enligt TC1-reglementet. Precis som i 240 Turbo på 1980-talet sitter det en fyrcylindrig turbomotor under huven. I nya bilen handlar det om 400 hästkrafter plockade ur en 1,6-liters Drive-E-motor, sannolikt med spjutspetsteknik hämtad från den hyllade konceptmotor på 450 hästkrafter som vi körde tidigare i år.

Volvo S60 Polestar Cyan Racing TC1 WTCC

– Att använda Volvo-motorn som bas och inte den generiska WTCC-motorn till vår bil var en självklarhet. Volvos motorer passar mycket väl för racingändamål vad gäller effekt, teknik och hållbarhet, som vi tidigare bevisat i STCC, V8 Supercars och WTCC. Drive-E-motorn är ett perfekt exempel med lågfriktionsteknik och exotiska materialval. Vi har även utnyttjat utvecklingsarbete från tidigare racingprogram och prestandabilsutveckling, så vi ser verkligen fram emot att tävla mot de bästa i WTCC 2016 och framåt, säger Mattias Evensson, ansvarig för motorutveckling på Cyan Racing.

Polestar Cyan Racing avslöjar ingenting om förarbesättningen, men vi hoppas självklart på att vi kommer se minst en svensk bakom ratten på WTCC-bilen S60 TC1 under 2016. Robert Dahlgren, som lämnade V8 Supercars efter förra säsongen, har erfarenhet så att det räcker och blir över. Thed Björk och Fredrik Ekblom är två andra vassa Volvo-förare som sannolikt skulle göra bra ifrån sig på WTCC-banorna världen över nästa år. De tre nämnda har dessutom alla varit delaktiga i utvecklingen av bilen. Inom kort presenteras förarna, kanske redan vi får lite input på Mantorp Park i dag där presentationen av bilen just nu äger rum. Teknikens Världs PeO Kjellström är så klart där.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer