Volvo S60 Polestar ska erövra USA

Världen har unisont hyllat Volvo S60 Polestar. Prestandabilen med 508 göteborgska hästkrafter, som visades för första gången i somras, ska nu charma amerikanerna när den ställs ut i Los Angeles.

508 hästkrafter ur en Volvo kan få vem som helst att smälta (okej, kanske inte mest notoriska Volvo-antagonisterna, men de flesta andra). Står det dessutom Polestar på bilen blir den dessutom respektingivande (inte minst tack vare C30 Polestar). Volvo S60 Polestar presenterades i Göteborg i somras och hyllades av inte minst oss på Teknikens Värld efter att ha pressat den på bana och nu senast i ett stenhårt test mot Nissan GT-R och Audi RS4 Avant.

Nu meddelar Volvo i USA att man tillsammans med Polestar plockar över bilen till bilsalongen i Los Angeles som öppnar om en vecka. Vi misstänker att den Polestar-blå färgen tillsammans med de 508 hästkrafterna som ger bilen supersportbilsprestanda (0-100 km/h på 3,9 sekunder, toppfart över 300 km/h) kommer att få många amerikaner på fall – inte minst Jay Leno (som sannolikt redan har fallit).

Frågan kvarstår dock: ska Volvo börja tillverka S60 Polestar? Återstår att se, men de säger sig i alla fall vara sugna på det. Då i en mindre serie och till en mer human prislapp än vad bilen i dag ligger på. Att de visar upp den i USA är sannolikt för att se hur stort intresse det finns för den svenska supersedanen – och för att flasha lite så klart.

Missa inte vår provkörning av S60 Polestar som du även kan se på webb-tv.

Fakta: Volvo S60 Polestar

Motor

  • Specialbearbetade toppar och förbränningsrum.
  • Nyutvecklat insugningsrör (plenum) tillsammans med ny luftfilterbox.
  • Garret 3171 turbo, grundladdtryck 0,8 bar. Ökat max laddtryck.
  • Pulsoptimerat grenrör och collector i syrafast rostfritt.
  • Ferrita 3,5 tums rostfritt avgassystem med racekatalysator.

Drivlina

  • Förstärkt M66C manuell 6-växlad låda. Slutväxel 3,77.
  • AWD + Diffbroms. (Haldex E-LSD bak,  Haldex generation 4, AWD mitt, Ingen diffbroms fram.)
  • Förstärkt spakställ.

Chassi

  • Däck 265/30R19.
  • Fälgar Polestar 9,5×19 tum.
  • Sänkt 30 mm mot original.
  • Öhlins 3-vägsdämpare.
  • Specialutvecklade krängningshämmare fram och bak.
  • Spårvidd ökad 20 mm fram, 40 mm bak.
  • Polestar-justerad EHPAS styrservotronic.
  • Förstärkande X-stag under, fram och bak.
  • Modifierade länkarmar med uniball fram och bak.
  • Förstärkta bussningar i subframe och länkrarmar.
  • Specialutvecklade motorfästen och momentstag för att minska motorns rörelse.

Vikt

  • Totalvikt 1 640 kg och optimerad viktfördelning.

Aerodynamik

  • Baserad på vindtunnelstester.
  • Front i kolfiber med sänkt splitter för minskade lyftkrafter.
  • Större spoiler bak, för minskade lyftkrafter i hög fart.
  • Ny bakstötfångare och diffusor i kolfiber.
  • Nya trösklar i kolfiber.
  • Nya framskärmar i kolfiber, breddad 20 mm per sida.
  • Skärmbreddad i plåt 20 mm per sida bak
  • Kylning till bromsar via luft från front och speciella bromssköldar.
Visa kommentarer