Volvo S60 Polestar ska erövra USA

Världen har unisont hyllat Volvo S60 Polestar. Prestandabilen med 508 göteborgska hästkrafter, som visades för första gången i somras, ska nu charma amerikanerna när den ställs ut i Los Angeles.

508 hästkrafter ur en Volvo kan få vem som helst att smälta (okej, kanske inte mest notoriska Volvo-antagonisterna, men de flesta andra). Står det dessutom Polestar på bilen blir den dessutom respektingivande (inte minst tack vare C30 Polestar). Volvo S60 Polestar presenterades i Göteborg i somras och hyllades av inte minst oss på Teknikens Värld efter att ha pressat den på bana och nu senast i ett stenhårt test mot Nissan GT-R och Audi RS4 Avant.

Nu meddelar Volvo i USA att man tillsammans med Polestar plockar över bilen till bilsalongen i Los Angeles som öppnar om en vecka. Vi misstänker att den Polestar-blå färgen tillsammans med de 508 hästkrafterna som ger bilen supersportbilsprestanda (0-100 km/h på 3,9 sekunder, toppfart över 300 km/h) kommer att få många amerikaner på fall – inte minst Jay Leno (som sannolikt redan har fallit).

Frågan kvarstår dock: ska Volvo börja tillverka S60 Polestar? Återstår att se, men de säger sig i alla fall vara sugna på det. Då i en mindre serie och till en mer human prislapp än vad bilen i dag ligger på. Att de visar upp den i USA är sannolikt för att se hur stort intresse det finns för den svenska supersedanen – och för att flasha lite så klart.

Missa inte vår provkörning av S60 Polestar som du även kan se på webb-tv.

Fakta: Volvo S60 Polestar

Motor

  • Specialbearbetade toppar och förbränningsrum.
  • Nyutvecklat insugningsrör (plenum) tillsammans med ny luftfilterbox.
  • Garret 3171 turbo, grundladdtryck 0,8 bar. Ökat max laddtryck.
  • Pulsoptimerat grenrör och collector i syrafast rostfritt.
  • Ferrita 3,5 tums rostfritt avgassystem med racekatalysator.

Drivlina

  • Förstärkt M66C manuell 6-växlad låda. Slutväxel 3,77.
  • AWD + Diffbroms. (Haldex E-LSD bak,  Haldex generation 4, AWD mitt, Ingen diffbroms fram.)
  • Förstärkt spakställ.

Chassi

  • Däck 265/30R19.
  • Fälgar Polestar 9,5×19 tum.
  • Sänkt 30 mm mot original.
  • Öhlins 3-vägsdämpare.
  • Specialutvecklade krängningshämmare fram och bak.
  • Spårvidd ökad 20 mm fram, 40 mm bak.
  • Polestar-justerad EHPAS styrservotronic.
  • Förstärkande X-stag under, fram och bak.
  • Modifierade länkarmar med uniball fram och bak.
  • Förstärkta bussningar i subframe och länkrarmar.
  • Specialutvecklade motorfästen och momentstag för att minska motorns rörelse.

Vikt

  • Totalvikt 1 640 kg och optimerad viktfördelning.

Aerodynamik

  • Baserad på vindtunnelstester.
  • Front i kolfiber med sänkt splitter för minskade lyftkrafter.
  • Större spoiler bak, för minskade lyftkrafter i hög fart.
  • Ny bakstötfångare och diffusor i kolfiber.
  • Nya trösklar i kolfiber.
  • Nya framskärmar i kolfiber, breddad 20 mm per sida.
  • Skärmbreddad i plåt 20 mm per sida bak
  • Kylning till bromsar via luft från front och speciella bromssköldar.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer