Volvo S60L Hybrid – el nu i kombination med bensin

Till dags datum har Volvo i hybridvärlden endast erbjudit elektricitet i kombination med diesel. Men nu ska S60L Hybrid ha världspremiär och då är dieselmotorn utbytt mot en turbomatad bensinare.

I ungefär ett och ett halvt år har Volvo erbjudit kunderna ett hybridalternativ i form av V60 Plug-in Hybrid. En snål men kraftfull dieselhybrid där de båda kraftkällorna står för drivningen av respektive hjulpar. Bilen är alltså fyrhjulsdriven samtidigt som den trots 215 plus 68 hästkrafter släpper ut låga 48 gram koldioxid per kilometer (0,18 liter per mil).

Men… bilen har, trots lovord från media och ägare, delvis ifrågasatts eftersom den är en dieselhybrid. Många efterfrågar nämligen en bensinhybrid och en sådan har inte Volvo haft parallellt med V60 Plug-in Hybrid. Inte förrän nu, vill säga.

För nu är det dags för Volvo att kliva in i bensinhybridbilarnas värld. Man gör det med S60L Hybrid som ska visas upp på bilsalongen i Peking som drar igång om bara drygt tio dagar.
Volvo S60L hade världspremiär i november förra året med säljstart i december. L:et betyder att det är en modellversion med lång hjulbas, åtta centimeter längre (totalt 286 cm) än vanliga S60. Modellen säljs endast i Kina där efterfrågan på extra benutrymme i baksätet är stort. Vid vår omröstning här på teknikensvarld.se visade det sig att fler än 8 av 10 besökare vill se S60L med extra benutrymme på svenska marknaden. Hör ni det, Volvo!?

Det är alltså denna förlängda S60 som blir Volvos bensinhybridalternativ. Den är alltså avsedd enbart för den kinesiska marknaden.

Drivlinans hjärta i Volvo S60L Hybrid består till hälften av en turboladdad bensinmotor med cylindervolym på 2,0 liter. Den uppges leverera 200 hästkrafter, samma effektsiffra som meddelades för 2,0T-alternativet när S60L blev officiell. Men 2,0T har i Kina, precis som T4-motorn som i Sverige, 180 hästkrafter. Därmed misstänker vi att S60L Hybrid har en 180-hästars turbomaskin (ej VEA) med maxvrid på 300 newtonmeter under huven.
Dess andra hälft består av en elmotor på 68 hästkrafter (50 kilowatt). Effektuttaget får oss genast att misstänka att det är samma elmotor som används i V60 Plug-in Hybrid. Den ger ett vridmoment på 200 newtonmeter vilket skulle betyda att S60L Hybrid har ett sammanlagt maxvrid på 500 newtonmeter.
Om drivlinekonfigurationen är densamma som i laddhybridversionen av V60, det vill säga laddningsbar (namnet ger sken av annat) och fyrhjulsdriven, återstår att se.

Priset för Volvo S60L Hybrid i Kina uppges landa på motsvarande 335 000 kronor. Det kan jämföras med V60 Plug-in Hybrid som i Sverige kostar från 526 000 kronor. S60L Hybrid börjar säljas till kinesiska kunder senare i år.

Mer information får vi när bilsalongen i Peking har öppnat portarna för i år.

Om du blev besviken över att denna Volvo-bensinhybrid endast ska säljas i Kina kanske du kan glädja dig åt förra årets besked om att V60 ska komma som bensinladdhybrid.

Visa kommentarer