I vår startar försäljningen av ansiktslyfta Volvo S80. Men först ska en premiär på Genèvesalongen genomföras. Uppdaterade S80 ska bjuda på mer exklusivitet och kvalitet samtidigt som lyftet ska ge den en argare uppsyn. Dessutom ska nya motorer och chassikonfigurationer spä på körglädjen.

– Vi är redo att ge konkurrenterna en rejäl match. Med nya S80 lägger vi upp ribban på högsta nivå både när det gäller exklusivitet, kvalitet och köregenskaper, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell.
Nyuppdaterade Volvo S80 ska agera mer självsäkert, berättar Volvo. Detta har man åstadkommit genom att göra den exteriöra designen mer distinkt och elegant, de interiöra linjerna mer exklusiva samtidigt som chassit och motorerna vässats en aning.
– Utifrån ser den förnyade S80 större och elegantare ut. Men vi har också gett den ett tuffare ansikte. I Tyskland talar man om ”böser-blick”, det vill säga att fronten ska se elak ut när den dyker upp i backspegeln på bilen framför, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin och tillägger:
– Men den förnyade S80 ska inte bara betraktas, utan upplevas. Interiörmiljön har blivit bekvämare och lyxigare, med ökad hantverkskänsla. Vi har också gjort interiören mer förarorienterad, till exempel med en ny ratt och uppgraderade instrument. Dessutom har våra chassi- och motorexperter sett till att körupplevelsen är lika exklusivt attraktiv som interiören.

Designteamet har exteriört arbetat på att få uppdaterade S80 att se lägre och bredare ut. Grillen är ny med järnmärket förstorat à la XC60. Andra nya detaljer som ska få bilen att andas mer exklusivitet är kromlisterna som sträcker sig över de främre luftintagen i fronten, nedtill längs dörrarna och under bakljusen.
Inuti bilen har man jobbat på att öka komforten och upplevelsen. Läderstolarna, som har förbättrad komfort och sidostöd, har försetts med nya mer iögonfallande sömmar, precis som på dörrpanelerna. Mittkonsolen, den numera berömda flytande varianten, har fått mer XC60-gener genom en silkesmatt ram. Mätartavlorna har uppdaterats med en kraftfull aluminiumram och ratten är en helt ny fyrekrad historia med silkesmatt metallfinish som även ytorna runt startknappen och växelväljaren har försetts med.

Under huven hittar vi två nya dieselmotorer. Dels är det nyutvecklade D5-motorn på 2,4 liter med 205 hästkrafter och 420 newtonmeter. Den sörplar i sig 0,62 liter per mil och släpper ut 164 gram koldioxid per kilometer.
Den andra motorn är 2,4D-dieseln med 175 hästkrafter och 420 newtonmeter. Den når upp till Euro 4-kraven, vill ha 0,58 liter per mil och släpper ut 154 gram koldioxid per kilometer. Om du är mer nyfiken på de båda nya dieselmotorerna gör du bäst i att läsa vidare om dem via länkarna nedan.

Två nya chassivalmöjligheter finns för S80-spekulanterna. Det ena är ett komfortchassi som ska spä på känslan av att köra och åka i en limousin. Det andra är ett sportchassi som klarar lite hårdare körning och samtidigt får bilen att se sportigare ut tack vare sänkning 20 millimeter fram och 15 millimeter bak. Fjädringen har dessutom styvats upp och det ingår automatisk nivåreglering vilket verkar för att hålla karossen parallell med vägen vid alla körsituationer.

Uppdaterade Volvo S80 begår världspremiär på bilsalongen i Genève som äger rum mellan den 5 och 15 mars. Strax därefter finns bilen tillgänglig hos Volvo-handlarna.

Läs mer

    Visa kommentarer
    NUVARANDE Volvo S80 facelift höjer ribban
    NÄSTA Saab INTE klara för STCC!