Teknikens Världs Hans Hedberg har trotsat askmoln och styrt kosan mot den kinesiska huvudstaden Peking. Som enda svenska journalist har Hans provkört den kinesiskbyggda S80L. Vi vill naturligtvis höra hur den är.

Teknikens Världs Hans Hedberg är på plats i Peking för att besöka den stora bilsalongen. När han ändå var där fick han tillfälle att som enda svenska motorjournalist provköra den förlängda versionen av Volvo S80.

Hur var den Hans?
– Den kändes lite tunnare än vanliga S80. S80L är utvecklad och designad av Volvo-folket i Torslanda men den byggs här i Kina. Byggkvaliteten är inte den samma och skärpan bakom ratten är bara sådär. Klangen i dörrarna är tunn. Kinesiska köpare väntas inte ha lika höga krav.

Hur var inredningen?
– Även här håller den Kina-byggda S80L inte samma klass som vanliga S80. Mittkonsolen är specialritad och löper hela vägen bak till baksätet men det känns inte lika tajt. Utrymmet i baksätet är däremot på topp. 14 extra centimeter gör S80 gott och man sitter bra. I mitten finns ett kylskåp och med en knapp kan man justera höger framstol för att få ännu mer benutrymme. Utifrån ser bilen väldigt lång ut, speciellt snett bakifrån.

Fick du köra S80L i Peking-trafiken?
– Japp, fast egentligen borde jag inte ha fått det. För att få köra i Kina måste man ha ett kinesiskt körkort och för att få ett sådan måste man vara kinesisk medborgare, men jag fick ett specialtillstånd.

Hur är Peking-borna bakom ratten?
– De tycker om tutan, jag vet inte om du hör det men det tutas hela tiden. Trafiken är intensiv och det gäller att inte vara feg. Man måste hålla uppsikt runtom hela tiden, speciellt i en så stor bil som S80L. Körningen måste planeras och för att göra en U-sväng får man ta omtag och göra en så kallad dubbel sväng. Vändcirkeln är stor.

Är det ett smart drag av Volvo att sälja en 14 centimeter längre S80?
– Det tror jag absolut. I Peking-trafiken ser man många Audi A6 och nästan alla är den förlängda versionen. Det finns också en hel del långa BMW 5-serie. Volvo sålde 22 000 bilar i Kina förra året, varav de flesta är den Kina-byggda S40:n. S80L kan säkert öka siffran en hel del. Redan i år har de under första kvartalet sålt 8 000 bilar, det är dubbelt upp mot förra årets första kvartal.

Tack för samtalet Hans, vad händer för dig nu?
– Nu ska jag börja ladda för Beijing International Automotive Exhibition, vi journalister får komma in i morgon.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer