Volvo skjuter i höjden i Japan

Volvo sålde 30 372 bilar världen över under årets första månad. Det är 2,6 procent upp jämfört med samma månad föregående år. Riktigt bra gick försäljningen i Kina men i Japan råder vad man skulle kunna kalla Volvo-hysteri.

Härom dagen rapporterade vi om Volvos tunga start av 2014 på den amerikanska marknaden. Där tappade Volvo hela 22,2 procent av försäljningen om januari 2014 jämförs med januari 2013.
Men Volvo kan ändå glädja sig över att den globala försäljningen har ökat. I januari 2013 sålde Volvo 29 614 bilar världen över. I januari i år sålde man 30 372 bilar, en ökning med 2,6 procent.

Utöver USA backade även Västeuropa, exklusive Sverige, men med mer sansade 4,5 procent. På övriga marknader ökade Volvo ganska rejält. Den för Volvo så viktiga kinesiska bilmarknaden uppvisade på årsbasis en fin ökning. Från 4 776 till 5 810 sålda bilar betyder en uppgång med hela 21,6 procent. En av anledningarna är den nyligen lanserade S60L med extra utrymme i baksätet.

På övriga marknader runt om i världen ökade Volvo med 16,2 procent. Bakom den ökningen står ett specifikt land för en omfattande del, nämligen Japan. Utan att precisera några volymer berättar Volvo att man under januari månad ökade med 132 procent i ”soluppgångens land”.
I Japan ökade nybilsförsäljningen (minibilar av typen ”kei” ej inkluderade) under samma period med 27,5 procent. Exempelvis Toyota ökade med 19,2 procent och Nissan med 1,8 procent. Honda slog däremot Volvo på fingrarna, om än knappt: de ökade sin försäljning i hemlandet med 136 procent tack vare introduktionen av två nya modeller.
I Japan, där Volvos alla befintliga modeller säljs, är det främst V-modellerna som går bra och allra bäst går det för nya V40.

Kina
Januari 2013: 4 776
Januari 2014: 5 810
Förändring: 21,6 procent

USA
Januari 2013: 4 875
Januari 2014: 3 792
Förändring: -22,2 procent

Sverige
Januari 2013: 3 028
Januari 2014: 3 621
Förändring: 19,6 procent

Västeuropa (ej Sverige)
Januari 2013: 12 246
Januari 2014: 11 701
Förändring: -4,5 procent

Övriga marknader
Januari 2013: 4 689
Januari 2014: 5 448
Förändring: 16,2 procent

Totalt
Januari 2013: 29 614
Januari 2014: 30 372
Förändring: 2,6 procent


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer