Volvo Cars anser coronaåret 2020 som förlorat. Trots en snabb återhämtning i framför allt Kina har Volvo tappat för mycket av sin försäljning för att ha en chans att nå säljmålet 800 000 bilar per år senast 2020. – Före pandemin var vi i fas med målet men nu får vi troligen skjuta på det i ett år, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Ända sedan Geely köpte Volvo Cars från Ford 2010 har Volvo haft målet att senast 2020 nå en volym på 800 000 sålda bilar per år. I fjol passerade Volvo drömgränsen 700 000 sålda bilar med hyggligt bred marginal och det ansågs länge möjligt att verkligen nå nästa gräns framåt slutet på december.
Men nu har Volvo Cars gett upp det besvärliga 2020. Enligt Volvos vd Håkan Samuelsson har Volvo tappat drygt 70 000 bilar bara under det första halvåret jämfört med sin prognos och det kan bli tufft att ens slå förra årets siffra på 705 452 sålda bilar.

PROVKÖRNING: Volvo C303 Paris-Dakar

Samuelsson har kunnat räkna in nya rekord sju år i rad men 2020 kan bli ett undantag.
– Även om vi klarar det nya målet för hösten 2020, att sälja lika mycket som hösten 2019, så blir det svårt att nå 2019:s siffror totalt, säger Håkan Samuelsson i en intervju med branschtidningen Automotive News.
Volvo Cars flyttar nu 800 000-målet till 2021 vilket bara det är en tuff målsättning. VW-ägda Audi har i en egen prognos satt 2022 och kanske 2023 som tidigaste tidpunkt för när försäljningen av bilar kan vara tillbaka på samma nivåer som 2019.
– Vår ambition är absolut att fortsätta att växa 2021, men det kommer att bli ett nytt normalläge med fler elbilar och mer försäljning över internet. Det kommer att vara mindre resande och fler videokonferenser, mer hemarbete. Det kommer att vara de positiva effekterna av pandemin, säger Samuelsson.
Men allt har inte varit negativt när Håkan Samuelsson läst försäljningsrapporterna från sina olika regionchefer. Försäljningen av laddhybrider har ökat med 80 procent, framför allt tack vare en stor efterfrågan på laddbara bilar i Europa.

PROVKÖRNING: Tom Tranas Volvo PV 544

Ett mål som Volvo Cars faktiskt kan uppnå för 2020 är att försäljningen av elektrifierade modeller, elbilar, hybrider och laddhybrider, ska nå 20 procent av den totala försäljningen. Under första kvartalet i år var 24 procent av de sålda Volvobilarna i Europa hybrider av något slag. Jämfört med första halvåret 2019 var det en ökning från nio procent.
Under första halvåret 2020 sålde Volvo 37 775 laddhybrider, jämfört med 21 015 samma period förra året. Det är framför allt laddhybridversionerna av V60 och XC40 som säljer bra.
Andelen dieselbilar från Volvos var i Europa nere i 45 procent för första halvåret, jämfört med 60 procent förra året. Enligt Samuelsson har Volvo Cars fått tillbaka en del av sina investeringar i elektrifieringen från en ökad försäljning av de lite dyrare laddhybriderna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer