Framgången för Volvo Cars är global. Att nå det utlovade rekordmålet med 800 000 sålda bilar per år till 2020 verkar inte alls omöjligt. För att fortsätta växa planeras även en fullt ut sjusitsig suv för Nordamerika och Kina.

Rykten om att Volvo skulle utveckla en ännu större suv än nuvarande XC90 (internt kodnamn V526) har florerat ända sedan första generationen (P28) debuterade 2002. Tidigt såg man att XC90 var ett nummer för liten jämfört med konkurrenterna, främst i USA. Men stram budget under tidigare Ford-ägande gjorde att Göteborgsfolket fick välja att utveckla andra – viktigare – bilar i stället för en mega-suv.

I samband med kinesiska Zhejiang Geely Holding Groups uppköp av Volvo våren 2010 planerades framtida modellmatris om rejält. Dåvarande vd Stefan Jacoby tillsammans med utvecklingschefen Peter Mertens, båda från Tyskland, drog upp nya riktlinjer där SPA-plattformen skulle ligga till grund för de större modellserierna 60 och 90. Flexibilitet och effektivitet var honnörsord, SPA ligger också som bas för helt olika typer bilar – alltifrån laddhybrid-sportbilen Polestar 1 till lyxlimousinen S90L Excellence.

Volvo XC100

Foto: Erik Andrén

SPA 2-plattformen kommer ligga grund för nästa generation stora Volvo- och Polestar-bilar, i och med det väl förberedd för eldrift. För att konkurrera med stora Cadillac Escalade och Lincoln Navigator krävs det att XC100 sträcker på sig. En längd på minst 5,2 meter.

SPA 2 heter kommande ersättningsplattformen som nästa generation stora bilar från Volvo (och Polestar) ska byggas på – anpassad för global produktion i Europa, USA samt Kina. Europeiska konkurrenter som BMW X7, Mercedes GLS och Range Rover LWB läskar fortfarande Volvo att bygga en fullstor suv med rejäla mått. Suv-trenden är starkare än någonsin när tillverkare som Lamborghini, Rolls-Royce och till och med Lotus etablerar sig i segmentet. I USA säljer även Cadillac Escalade, Infiniti QX80, Lexus LX 570 och exempelvis Lincoln Navigator för bra för att Volvo Cars ska låta bli att kliva på megasuv-tåget.

Projekt ”V616” inom Volvo Cars innebär enligt den interna utvecklingsnomenklaturen: 6 – största biltypen, 1 – första generation, 6 – suv/crossover. Projekt V616 är tänkt att kunna premiärvisas någon gång 2022-23, då som Volvo XC100. Exteriörmåtten blir rejäla med svenska mått mätt: axelavstånd på 3,1 meter, längd på 5,2 meter, 1,8 meter hög och två meter bred, en rejäl pjäs helt enkelt. Hörde vi smeknamnet Volvo ”Sugga” igen?
SPA 2 är förberedd för olika grad av elektrifiering: mildhybrid, laddhybrid samt som batteri-elbil. Värstingversionen ”T12 Multi Engine” med tvåliters VEA Drive-E bensinmotor plus tre elmotorer (en fram, två bak) får mer än 600 hästkrafter men drivlinemässigt kommer givetvis mildare alternativ.

Volvo XC100

Foto: Erik Andrén

Mycket av design hämtas från den autonoma konceptbilen Volvo 360c. Räkna med svulstiga mått.

Designmässigt kommer stilcheferna – tyske Thomas Ingenlath, engelsmannen Robin Page tillsammans med Österrikefödde Maximilian Missoni – fortsätta på den inslagna linjen med balanserat välavvägt formspråk. Just design har blivit ett starkt kärnvärde hos ”det nya” kinesägda Volvo Cars, men räkna med tuffare attityd som exempelvis konceptbilen 360c uppvisade.
Interiört steppar XC100 upp ytterligare designmässigt med framför allt skandinaviska stilgrepp och materialval. ”Avskalad lyx” är ett mantra som säljer och Volvo-kunderna har tagit till sig den nya lyxigare stilen med hull och hår. Räkna även med en sexsitsig version av XC100 för extra bekväm komfortkryssning, något som speciellt eftersöks i Kina med sina långa avstånd och allt tätare trafik. Nuvarande XC90 kommer dock hinna före med den sittkonfigureringen. XC100 förbereds givetvis – liksom alla framtida Volvo – för olika grader av autonom självkörning och snabb nätuppkoppling för den mest bekväma resan.

Volvo XC100 är bara en av flera helt nya biltyper som kommer att renodlas och utvecklas inom den fortsatt starkt växande Geely-koncernen.

Volvos XC-historia

Volvo ACC Adventure Concept Car

Volvo ACC
Volvo Adventure Concept Car (ACC) presenterades på Detroitsalongen 2001 och förutspådde både V70 XC och XC90. Designen var verkligen i biffig suv-stil med stora hjul och coupéslokande taklinje, inte helt olik dagens sportcoupésuvar som BMW X6 och Audi Q8.

Volvo XC90 generation 1

Volvo XC90
2002 dök Volvos stora familjesuv upp och den viktiga nordamerikanska kundgruppen gillade direkt utförandet. XC90 blev vald till årets suv i USA 2003 och slog alla förväntade försäljningsrekord. Tillverkningen i Sverige avslutades 2015 när den nya XC90 II debuterade men fortsatte att säljas som XC Classic i Kina. Nya XC90 var först ut med ny plattformsstruktur, motorer och design.

Volvo XC60 generation 1

Volvo XC60
Mellanklassuven XC60 visades som koncept i Detroit 2007, dryga året senare debuterade den färdiga bilen på Genèvesalongen. Baserad på den med europeiska Ford-gemensamma plattformen Y20 blev XC60 populär tack vare rätt storlek, fin komfort och hög säkerhetsnivå. På Genèvesalongen 2017 debuterade andra generationen, XC60 II, som delar mycket teknik med XC90.

Volvo XC40

Volvo XC40
När Volvo lanserade kompaktsuven XC40 hösten 2017 var det med en helt ny teknik. Plattformen CMA var svenskutvecklad för hela Geely-gruppen, men delade bland annat drivlinor med de större 60- och 90-serierna. Volvo XC40 blev utsedd till Årets bil 2018 i Europa och bevisade att Volvos suv-filosofi passade mycket väl in även i ett mindre skal.

Visa kommentarer