Volvo V40 T5 HPC – 350 hk, 510 Nm och fyrhjulsdrift

Tyska Volvo-trimmarna Heico Sportiv visar nu upp en V40 som förmodligen får många att gå igång. Turbofemman i deras V40 T5 HPC trycker ur sig 350 hästar och 510 newtonmeter samt driver alla fyra hjul!

Nya Volvo V40 har ett chassi som bjuder på lite tuffare körning om man så vill. Tillsammans med T5-motorn på 254 hästkrafter kan det även gå undan om man har lite tyngre gasfot. Men någon racer kan man inte beskylla den för att vara.

Racer blir den först när tyska Heico Sportiv satt tänderna i bilen. De visar nu upp Volvo V40 T5 HPC där bokstavskombinationen står för Heico Performance Car, alltså inte High Performance Concept som HCP en gång betydde när S80 T6 HPC visades upp i Las Vegas för sex år sedan.

Volvo V40 T5 HPC är ingen vanlig V40, trots sitt utseende. Bilen är i grunden faktiskt en V40 Cross Country. Anledningen är att tyskarna vill ha fyrhjulsdriften från V40 Cross Country. V40 utan Cross Country-tillägget erbjuder inte Volvo med fyrhjulsdrift, så Heico har helt enkelt fått ta en liten omväg.
För att sätta fart på alla fyra hjul sitter alltså Volvos T5-motor, den femcylindriga turbomaskinen på 2,5 liter, under huven. Men i stället för 254 hästkrafter har Heico masserat upp den till 320 hästkrafter genom ommappning, samtidigt som turboaggregat, laddluftkylare, avgassystem, katalysator och mycket annat gjorts om helt och hållet.
Men det finns ännu mer effekt gömd under huven. Heico har försett bilen med ett vatten/etanol-insprutningssystem som effektiviserar förbränningen i motorn.
Med hjälp av en liten belyst knapp i rostfritt stål mellan framstolarna kan man försätta insprutnings- och avgassystemet i tre olika lägen. Läge ett, då knappen lyser grönt, ger normaleffekten 320 hästkrafter. Läge två, då knappen lyser blått, ger lite mer boost genom att avgasflödet öppnas upp en aning. Läge tre, då knappen blinkar i blått, aktiveras vatten/etanol-insprutningssystemet och 320 hästkrafter blir plötsligt 350 hästkrafter samtidigt som maxvridet landar på 510 newtonmeter (original är 360 Nm).
Tillsammans med Heicos fartpaket blir toppfarten plötsligt 265 km/h och 0-100 km/h avverkas på 5,6 sekunder. 6,1 sekunder behöver en vanlig V40 T5 på sig medan V40 Cross Country T5 AWD behöver ytterligare tre tiondelar, totalt 6,4 sekunder.
Föraren låter antingen Geartronic-automatlådan sköta växlandet eller också kan han eller hon ta hand om det själv med hjälp av paddlarna på ratten.

Volvo V40 T5 HPC är sänkt med tre centimeter och har fått Heico Sportivs sportfjädrar och sportstötdämpare, samtidigt som det sitter sexkolvsok som kramar 370-millimeters ventilerade bromsskivor.
Fälgarna är speciallackade och viktoptimerade. De mäter 19 tum på höjden och 8 tum på bredden. Däcken är 235 millimeter breda med 35-profil.
Heico Sportivs bodykit som vi känner till sedan tidigare pryder bilen på utsidan i övrigt.

Interiört har tyskarna tuffat till det genom alcantara och läder lite överallt, bland annat på ratten som också har sportig mittmarkering. Volvos originalstolar har fått maka på sig till fördel för doningar från Recaro.

Heico Sportiv säger att Volvo V40 T5 HPC är redo för serieproduktion, men att det inte finns några planer i nuläget. Det måste finnas en efterfrågan först. Däremot kan man köpa de olika komponenterna var för sig. Några prisuppgifter har man dock inte skickat ut ännu. Svensk generalagent för Heico Sportiv är SAM Bilmode i Göteborg.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer