Vår spionfotograf har alldeles nyligen lyckats plåta kommande Volvo V60 uppe på de norrländska sjöisarna. Tyvärr är bilen på bilderna hårt maskerad, men vi kan nog alla ana vad som döljer sig därunder.

Det är bara en vecka sedan nya Volvo S60 presenterades till fullo med allt vad det innebär. All fakta, mängder med bilder och en rad filmer för att lyfta fram det bästa som Volvo plockat fram genom tiderna, enligt dem själva. Salongspremiär för nya S60 är det om två veckor i Genève.
En bil som inte har premiär i den schweiziska staden är kombiversionen av S60, det vill säga V60. Den lanseras lite senare, som det brukar bli när det gäller kombimodeller. Presentationen äger rum under hösten (Parissalongen) och förhoppningsvis är lanseringen planlagd till senhösten. I värsta fall får vi räkna med i början av nästa år.
Den största och roligaste skillnaden mellan syskonmodellerna S60 och V60, förutom karossutförandet, är att V60 kommer att tillverkas i Volvos fabrik i Torslanda. S60 ska ju som bekant tillverkas i belgiska Gent.

Stora delar av det som döljer sig under den hårda maskeringen på bilen på bilderna känner vi redan till. Från grillen till B-stolpen är formerna desamma som hos S60. Det mest intressanta, bakpartiet sett från B-stolpen till D-stolpen, är tyvärr för de flesta ännu en väl bevarad hemlighet. För ett få ett hum om hur det möjligtvis ser ut under de svarta plastsjoken kan vi ta en titt på Teknikens Världs illustrationer från april förra året (se sista bilderna i bildspelet nedan). Som illustrationerna avslöjar handlar det om en kombimodell som spelar an mycket på utseendet med något sluttande bakruta och därmed får bagageutrymmet lida en smula. Utrymmesmässigt hamnar Volvo V60 mittemellan V50 och V70.

Många tror att S60 har en chans att på riktigt äntligen ta upp kampen med den tyska trion Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Har S60 en chans så har V60 lika stor chans mot kombiversionerna av de tre etablerade tyskarna. Här är det mycket form före lastutrymme, för i ärlighetens namn är de tre tyskarna inga storlastare.
Om Volvo nu kan mäta sig form- och utrymmesmässigt så är det tekniken under skalet som är den avgörande faktorn för om Volvo ska ge konkurrenterna en riktig match eller inte. Och om vi får tro Volvo så kommer nya V60 att vara fullproppad med det senaste för att göra körupplevelsen och känslan till det bästa som någonsin rullat ut genom den svenska biltillverkarens fabriksportar. I förra veckans pressmaterial till nya S60 berättade Volvo att chassit är helt nyutvecklat och sägs bjuda på spänst och sportighet av en helt ny dimension i kombination med komfort. Det elektroniska systemet Advanced Stability Control och Corner Traction Control är två parametrar som ska ta upplevelsen till en helt ny nivå för Volvo. Lägg därtill de båda säkerhetssystemen Pedestrian Detection med Full Auto Brake och City Safety samt en interiör med en helt ny forminriktning och kvalitetskänsla så har Volvo nog en chans att hävda sig i konkurrensen. Det hänger på att kunderna med god aptit verkligen sväljer alla nyheter. Nyfiken på mer om tekniken under skalet på nya S60 och V60? Klicka då här.

Under huven på V60 blir det samma alternativ som till nya S60. Det betyder fem bensinmotorer samt tre dieselmotorer. Bensinmotorerna är T6 på 304 hästkrafter, T5 på 240 hästkrafter, 2,0T på 203 hästkrafter, T4 på 180 hästkrafter samt T3 på 150 hästkrafter. Dieselmotorerna är D5 på 205 hästkrafter, D3 på 163 hästkrafter samt 1,6D DRIVe på 115 hästkrafter. Sistnämnda motor gör att S60 klassas som miljöbil med 115 gram per kilometer. V60 med denna motor lär få något förhöjt utsläpp men bör ändå klara av miljöbilsgränsen på 120 gram per kilometer.
Vissa av motorerna (T5, T4, T3 och 1,6D DRIVe) introduceras inte direkt vid lanseringen av nya S60, men lär vara färdiga för introduktion direkt vid lanseringen av V60.
Vill du läsa mer ingående om motorpaletten till nya S60 och V60 klickar du här.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer