Volvo V60 Polestar officiell – kraftpaketet kommer till Sverige

Så är den då officiell: Volvo V60 Polestar modellår 2014. 350 hästkrafter och 500 newtonmeter som gör den snabbare än någon annan Volvo-kombi tidigare. Ska säljas i Sverige.

Många blev besvikna när Volvo S60 Polestar presenterades i våras. Den nedtonade versionen av hyllade konceptbilen S60 Polestar var ämnad enbart för Australien.
Sedan dess har Polestar lyssnat på den stora massan och när de nu presenterar S60 och V60 Polestar årsmodell 2014 är det med avsikt att sälja den i Sverige, men också i Kanada, Nederländerna, Japan, Schweiz, Storbritannien och USA, samt eventuellt ytterligare några länder.
– Bilen är förarorienterad för året-runt-bruk, berättar Polestars vd Christian Dahl för Teknikens Värld.

Volvo S60 och V60 Polestar 2014 baseras på den uppdatering som Volvo gav modellerna tidigare i år. Det vill säga nytt utseende och vissa tekniska förändringar, några större och några mindre. Jämfört med den S60 Polestar som saluförs i Australien har Polestar, även om det ser i princip likadant ut på pappret, genomfört en rad förändringar för att förbättra bilarna. Bland annat har man satt på 20-tumshjul samt kalibrerat om stötdämpning och fjädring från Öhlins, Haldex-fyrhjulsdriften och den sexstegade automatlådan som numera har paddlar vid ratten. Förändringarna vässar förhoppningsvis bilens karaktär ytterligare några snäpp. Under Teknikens Världs bankalas i somras lyckades S60 Polestar som bekant inte riktigt hela vägen och vår testförare Edward Sandström önskade mer av den. Han framhöll dock fyrhjulsdriften och motorljudet som trumfkort.
Jämfört med en S60 och V60 R-Design är fjädrarna 80 procent styvare i S60 och V60 Polestar.

Under huven sitter Volvos sexcylindriga T6-turbomaskin som anpassats med bland annat ny twinscroll-turbo från Borg Warner och laddluftkylare som totalt ger en uteffekt på 350 hästkrafter vid 5 700 r/min och 500 newtonmeter från 2 800 r/min. Tillsammans med den optimerade växellådan, numera med växelpaddlar som tidigare nämnt, går sprinten 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
För att få stopp på S60 och V60 Polestar har Brembo-skivor monterats – 371 millimeter mäter de fram och 302 millimeter bak. Sexkolvsok greppar fram.

Teknikens Värld med Volvo V60 Polestar
Teknikens Värld med Volvo V60 Polestar

Volvo S60 och V60 Polestar byggs hos Volvo i Torslandaverken tillsammans med övriga Volvo-modeller. Dessa prestandabilar ska kunna konfigureras i Volvos onlinekonfigurator, precis som alla övriga Volvo-modeller. Tillgängliga färger är Polestar-blå – så klart – silver, vit och svart. Se alla färgerna i bildgalleriet nedan.
Ungefär 700 till 800 bilar per år har man för avsikt att bygga och prislappen för V60 Polestar landar på omkring 600 000 kronor för en fullspecad bil. Ingångspriset börjar ungefär vid 540 000 kronor.
Leverans av bilarna påbörjas i juni 2014.

Volvo själva verkar vara nöjda med S60 och V60 Polestar. Ett tecken på att Volvo är redo att erbjuda mer prestandaorienterade modeller tillsammans med Polestar i framtiden?
– Vårt samarbete inom motorsport med Polestar har pågått i nästan två decennier och det känns givande att se hur Polestar använder sin erfarenhet från motorsport för att skapa en så spännande och kompetent bil, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör på Volvo Cars.

– Det är mycket tillfredsställande att se hur Polestar kan kombinera denna nivå av körglädje i deras tolkning av S60- och V60-modellen med bibehållet serviceprogram, klassledande säkerhet och certifierad bränsleförbrukning samt utsläppsnivå, säger Alain Visser, Senior Vice President Marketing, Sales & Customer Service på Volvo Cars Group.

Självklart är Teknikens Värld på plats vid avtäckningen av Volvo S60 och V60 Polestar modellår 2014. Allt om de nya svenska kraftpaketen kan du läsa i Teknikens Värld nummer 26/2013 som utkommer 5 december. Missa inte!

I nedanstående filmklipp får du ett smakprov på hur den sexcylindriga turbomaskinen i S60 och V60 Polestar låter.

Fakta: Volvo S60 och V60 Polestar 2014

Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem
Polestar-fälgar, 8×20 tum ET53 med 245/35R20-däck

Motor
6-cylindrig rak T6-motor, 2953 cc
350 hk (257 kW) vid 5700 r/min
500 Nm vid 2800-4750 r/min
Max 6500 r/min
Ny twin-scroll Borg Warner-turbo
Ny laddluftskylare
Polestar 2,5-tums fullflödesavgassystem i rostfritt stål med dubbla 3,5-tums ändrör

Transmission
AWF21 automatisk växellåda med paddelväxlar
Polestar transmission-kalibrering för snabbare växling, launch control och curve hold-funktion
Polestar Haldex-kalibrering med ökad dynamisk vridmomentsdistribution

Bromsar
Fram: Polestar/Brembo sexkolvsok 371×32 mm ventilerad Brembo-skiva
Bak: 302×22 mm ventilerad skiva

Vikt
S60 Polestar: 1752 kg
V60 Polestar: 1822 kg

Prestanda
0-100 km/h 4,9 sek
0-200 km/h 17,7 sek
80-120 km/h 4,7 sek
Toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Visa kommentarer