Volvo V70 är död – länge leve Volvo V70!

Midsommarplaner fick ställas in, fruar och flickvänner fick bli besvikna, det kunde inte hjälpas. Testlaget hade lyckats slita nycklarna till nya V70 II ur händerna på Volvo-folket.

Föregångaren hade minst sagt varit en succé i Sverige, försäljningsetta alla sina sju produktionsår.
Volkswagen Passat, Audi A6 och BMW 5-serie fick alla agera motstånd på nya V70:s Eriksgata genom Sverige.
Att den boxiga designen skulle försvinna var redan känt i och med att andra generationen S80 hade lanserats året innan. Självklart återfanns många av linjerna i V70 II.
Bagageutrymmet var rejält tilltaget, faktiskt aningen större än nuvarande V90. Volvo menade att en storvuxen kombi kunde göra jobbet lika väl som en suv, något de dessvärre fick äta upp på den nordamerikanska marknaden redan tre år senare, då den i USA slopades.

Teknikens Värld nummer 15/2007

Första testet av sista generationen Volvo V70 kan du läsa i Teknikens Värld nummer 15/2007.

På knäckiga vägar genom Dalarna, förbi Vasaloppsstarten där testlaget i alla år blivit utskällda när de försökt ta en bild, visade sig V70 II vara komfortabel. Men inte alla i testlaget gillade den mjuka gången. Att beställa det aktiva chassit Four-C, utvecklat av Öhlins, var räddningen. Låg bullernivå och kungliga säten bidrog även till komfortsegern.
Efter en avstickare till Trysil landade testlaget i Älvdalen. Bilden ovan är fotograferad vid Trängslets kraftverk, i typiskt midsommarväder.
När ekonomi, köregenskaper och säkerhet räknats ihop fick nya V70 till slut ta emot segerkransen om än på marginalen, endast en poäng mer än Audi A6.

Nya Volvo V70 II var efterlängtad hos er läsare, lösnumret kom att bli det mest sålda i modern tid. Efter tre generationer och totalt 1 250 000 tillverkade bilar, rullade den sista bilen av bandet i Torslanda 25 april 2016. Kungen av Sverige som regerade i 20 år.

Våra test och provkörningar av samtliga tre generationer Volvo V70 hittar du här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer