Halvvägs in i livscykeln är Volvo V70 redo för en facelift. Upprustningen innebär en del kosmetiska förändringar, som ny front och akter, men även tekniska nyheter samt förbättrade motorer.

Nästa år, modellår 2011, är det dags för en rejäl översyn av storsäljaren Volvo V70. Nuvarande modell kom 2007 och den enda synliga förändringen sedan dess är det förstorade järnmärket i grillen som introducerades 2008 för att passa Volvos nya designfilosofi. Största tekniska justeringen är placeringen av 1,6D-motorn från de mindre C30/S40/V50 i den större V70-karossen förra året. Fyrcylindrig snåldiesel på 109 hästkrafter visade sig fungera fint även i den större herrgårdsvagnen och koldioxidsutsläppet är numera låga 119 g/km.
Till nästa års ÄT – på Volvos internspråk förkortning för ”ändringstillfälle”, tidpunkten för lansering – planeras en mer grundlig bearbetning av designen.

Grunddragen behålls, starkaste markeringen är ett helt ny frontparti som knyter an till det nya formspråket från Hisingen. Större strålkastare påminner om faceliften hos C30/C70 men även om nya S60.
Frontgrillen förstoras och blir mer trapetsoidformad. Enligt våra källor ska karossidorna stukas om med ett slätare, renare utseende. Men V70 kommer inte att få den nya böljande sidolinjen från S60, däremot experimenterar Volvo med mer form på framskärmarna.

Konceptbilen XC70 Surf Rescue från 2008 visade att Volvo inte har släppt tanken på att ge kombibakluckan ett mer dynamiskt utseende. Den ursprungliga idén med helglasad baklucka som på 1800 ES och C30 blev för dyr, antagligen får V70 i alla fall mer svärta på bakstammen för en sportigare look. Bakljusen anpassas samtidigt till det nya linjespelet.
Tillsammans med en delvis ny fälgserie blir utseendet slankare och fräschare för folkfraktaren.
Motormässigt introduceras redan i år den nya GTDi-maskinen 2,0T med direktinsprutning på vissa marknader, en effektivare motor än 2,5T. 2,0T bör passa V70 och öka konkurrenskraften, särskilt på den europeiska marknaden. Räkna således med att motorpaletten från S60 letar sig ner även i V70. Uppdateringen innebär namnbyte på 2,4D till D3 samtidigt som volymen minskas till 2,0 liter, T6-maskinen trimmas upp till 304 hästkrafter och den energieffektiva V70 D2 DRIVe med 1,6-litersmotor på 115 hästkrafter blir toppsäljare i Sverige.
Nytt är att Volvo som bäst håller på att utveckla semiautomatisk Powershift-låda med dubbla kopplingar till D2-maskinen för snålare och enklare drift.
Laddhybridkonceptet V70 PHEV med D5-diesel i kombination med batteridrift kommer att byggas i en liten serie hos Volvo Specialvagnar för att analysera eldrift. Men det är först när en helt ny plattform står klar 2013/14 som vi får se den fullkomliga miljökombin från Volvo.

Motoralternativ

Volvo V70 2011

2,0T 203 hk
2,0F 145 hk
2,5FT 231 hk
2,5FT Bi-Fuel 231 hk
T6 AWD 304 hk
1,6 DRIVe 115 hk
D3 163 hk
D5 205 hk

Volvo kombi genom tiderna

Volvo Amazon
Amazon
Designchefen Jan Wilsgaard första familjefavorit, Amazon kombi, P220, kom i februari 1962. Den dubbla bakluckan blev ett signum.

Volvo 145
145
1966 kom modellen som revolutionerade kombibegreppet för Volvo. Rymlig, slitstark och säker bildade Volvo 145 kulten av vad som komma skulle.

Volvo 245
245
1975 avlöstes 140-serien med 240. Under 1980-talet introdceras 245 Turbo med 155 hk, en av de starkaste kombibilarna på marknaden.

Volvo 745
745
Den lyxiga 760 kom redan 1982. ”Originalet” 745 introducerades 1985, först i Nordamerika, en nog så udda programförklaring.

Volvo 945
945
En utveckling av 740. Samma rymlighet men sexcylindriga 960 fick delad bakaxel och betydligt säkrare vinteregenskaper från årsmodell 1995.

Volvo 855
855
Första storkombin med framhjulsdrift. Femcylindrig turbomotor samt AWD-drift höjde prestigen. Värst var 850 T-5R med 240 hk.

Volvo V70
V70
I grunden 850 med ny namnbeteckning, ”V” står för engelskans Versatility (mångsidighet) och med V70 fortsatte Wilsgaard boxigheten.

Volvo V70N
V70N
Rundare och lik S80 var V70N (med internbetckningen P26) roligare att köra och mer komfortabel. En bästsäljare i Sverige.

Volvo V70 II
V70 II
Tredje generationen hade premiär i Genève våren 2007. Relativt fort satsade Volvo på ny dieselteknik i 2,4D, D5 och den snåla 1,6D DRIVe.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer