Nu blir även Volvos två största modeller miljöbilklassade då nya V70 och S80 1,6D DRIVe går under 120-gramsspärren. Detta har gjorts möjligt genom en rad optimeringar, dock utan att ta till start/stopp-teknik.

Volvo V70 och S80 1,6D DRIVe har funnits ett tag men har levt ett liv lite i skymundan från sina miljöklassade syskon C30 DRIVe, S40 DRIVe och V50 DRIVe. De tre sistnämnda har ju sedan ett tag tillbaka legat under den magiska miljöbilsgränsen på 120 gram per kilometer – 99, 104 respektive 104 gram för att vara exakt. V70 och S80 DRIVe har bara mäktat med att komma ned i 129 gram per kilometer, men det är alldeles snart historia.

Nya V70 och S80 DRIVe har genom en några få optimeringar kommit ned i 119 gram per kilometer. Precis som i tidigare DRIVe-versioner är det 1,6-litersdieseln som agerar kraftkälla. Den har ett effektuttag på 109 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 240 newtonmeter.
– Utvecklingen har gått snabbt sedan vi presenterade våra tre första modeller under 120- gramsgränsen i Paris hösten 2008. Att vi nu även fått ner två av de större bilarna i modellprogrammet under det magiska 120-stecket visar att få av våra konkurrenter kan slå oss på fingrarna i jakten på allt mer miljöeffektiva bilar, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell.

Motorvolym och effekt är alltså desamma som tidigare, och Volvo har inte försett de två största Volvo-modellerna med start/stopp-teknik, så hur har de då åstadkommit en sänkning av dieselförbrukningen från tidigare 0,49 till 0,45 liter per mil?
Vi låter Volvo stå för förklaringen.

Volvos drivlineexperter har använt två tekniklösningar för att få ner koldioxidutsläppen från tidigare 129 g/km (0,49 l/mil) till 119 g/km (0,45 l/mil):

  • Smart batteriladdning, det vill säga att styrsystemet enbart låter generatorn ladda batteriet när motorn körs med låg last, till exempel i nedförsbackar.
  • Minskad friktion på remmen som driver generatorn och kompressorn till luftkonditioneringen. Ny utformning av spännremsskivan och generatorns remskiva ger lägre förbrukning och utsläpp. 

– Smart batteriladdning är den viktigaste åtgärden. Det är främst tack vare den som vi tagit oss under den 120-gramsnivå som ger bilägarna skattelättnader och andra fördelar i en rad europeiska länder. Dessutom kan man säga att vi bjuder normalbilisten på en fri tankning per år genom bränsleeffektiviseringen, säger Ulf Nordström, teknisk projektledare vid Volvo Personvagnar.

Med en fri tankning per år menar Volvo att en normalbilist som årligen kör 1 750 mil sparar 70 liter diesel med nya V70 och S80 DRIVe jämfört med föregående. Omräknat till koldioxid handlar det om en minskning på 175 kilo som inte stiger upp i atmosfären.
Andra fördelar med nya V70 och S80 DRIVe är att man kommer 175 mil på en tank vid landsvägkörning (155 mil vid blandad körning), men också att ägaren slipper betala fordonsskatt under de första fem åren med bilen. Det innebär en besparing på dryg 7 000 kronor.

Volvos miljöbilspalett har formligen exploderat på sistone. Nu är den svenska biltillverkaren uppe i 16 olika miljöbilsklassade modeller.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer