Volvo XC40 T3 – tre snabba från provkörningen

Just nu kör vi Volvos första trecylindriga motor någonsin. Vi ringer Hans Hedberg och frågar hur det är att köra Volvo XC40 T3 med trepip, sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift.

Tre cylindrar och 1,5 liter, nu finns det i en Volvo. Känns det inte lite klent, Hans?
– Nej då, de 156 hästkrafterna som T3-maskinen släpper ifrån sig räcker gott och väl i Volvos mindre modeller så som XC40. Visst, vridet är kanske inte riktigt på topp men motorn kommer inte att se dagens ljus under huven på 90-serien, bara på 40- och 60-serierna.

– Maskinen, som annonserades redan för fyra år sedan, kommer också att bli något av Volvos grundbult i utbudet. Den kommer som sagt att hitta ned under huven på fler modeller, även hos syskonmärket Lynk & Co, och den kommer att användas i kombination med en elmotor, exempelvis i den stundande laddhybriden XC40 T5 Twin Engine som har en helt annan konfiguration än T6 Twin Engine-drivlinan. Hela motorpaketet är samlat över framaxeln och driver således bara framhjulen.

– Vi ska heller inte glömma att denna trecylindriga maskin även används i ett annat sammanhang, nämligen som en räckviddsförlängare i nya London-taxin.

Volvo XC40 T3 R Design 2019

En, två, tre… Hans Hedberg har kontrollerat vad som finns under motorkåpan, och mycket riktigt finns där tre cylindrar.

Hur låter motorn, klassiskt trepipsljud?
– Precis. Den låter lite hårdare än Volvo-motorerna man är van vid, ett okunnigt öra kan nog missta den för att vara en dieselmotor vid kraftigare gaspådrag.

Modellversionen du kör är framhjulsdriven, men även manuellt växlad.
– Exakt, XC40 T3 finns enbart med manuell sexväxlad låda – för tillfället. Senare kommer den sjuväxlade DCT-dubbelkopplingslådan som utvecklats av CEVT och som redan finns till samma motor i Lynk & Co 02 som jag körde för ett tag sedan.

Volvo XC40 T3 R Design 2019

– Senast Volvo hade dubbelkopplingslåda i utbudet var då man använde Fords Powershift-låda. Nu har man en egen dubbelkopplingslåda utvecklad av Volvo och Geely. I Lynk & Co 02 fungerade den bra ihop med den trecylindriga maskinen. Jag föredrar den lådan framför den manuella som sitter i bilen jag kör nu. Men när den kommer till Sverige och XC40 vet vi inte.

I övrigt då?
– Samma trevliga XC40 som övriga modellversioner. En bra bil med god komfort och med en förmodligen betydligt mer lockande prislapp. Inte billig men under 300 000 kronor lär locka betydligt fler. Dock är det baspriset som avses – 293 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer