Volvo XC40 T5 Twin Engine mot Kia Niro Plug-In Hybrid och Mini Countryman Plug-In Hybrid

Nya laddhybriden Volvo XC40 T5 Twin Engine möter populära Kia Niro Plug-In Hybrid och livsstilssuven Mini Countryman Cooper S E All4. Allt klart för stenhård drabbning!

Sent omsider vågar Volvo sig på att lansera en ”enklare” laddhybrid för folket. Tidigare Twin Engine-varianter har haft fyrhjulsdrift och saftig prislapp. Det sistnämnda gäller fortsatt hos nykomlingen XC40 T5 Twin Engine som vi låter möta de olikartade testkombattanterna Kia Niro Plug-In Hybrid i nyfixat utförande och livsstilssuven Mini Countryman Cooper S E All4. Klart för överladdad drabbning!

Första betraktelsen är oftast den allra starkaste. Kia, Mini och Volvo har under lång tid försökt pytsa ut nyheter inom området smarta drivlinor. Redan hösten 2008 visade Mini upp tvåsitsiga Cooper E som en ren elbil, första Volvo V60 D6 AWD Twin Engine dök upp 2013 och koreanska Kia har försökt sig på både bränslecellsteknik såväl som rena elbilar.
I Sverige är kombin Kia Optima Sportswagin Plug-In Hybrid tjänstebilsfavorit, men som gång på gång får se sig slagen av ”mästaren” i laddhybridklassen, Volkswagen Passat GTE. I verkligheten behövs sällan utrymmena som en kombi i storleksklass Volkswagen Passat eller Volvo V60 erbjuder. Bättre upp är crossovers eller kompaktsuvar, som oftast utför vardagsärenden lika bra. Eller bättre.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Kia Niro Plug-In Hybrid Mini Countryman S E All4 Plug-In Hybrid

Foto: Glenn Lindberg

Test-Volvon är plockad ur en tidig serieproduktion. Modell 2020 utlovas få tystare drivlina.

Drivmedelsdebatten har väl aldrig gått så hög som sensommaren 2019. I efterdyningarna av Volkswagens dieselgate är politiker och bilköpare nästintill lika villrådiga. Diverse förespråkare – lobbyister – kämpar med näbbar och klor för att inpränta att just deras alternativ är mest rätt. Fem i tolv kommer folkfavoriten Volvo XC40 nu som laddhybrid, i klassisk Volvo-anda alltid fulladdad till max redan från introduktionsstart. Drivlinealternativet T5 Twin Engine är stark i överkant, men är det enda som finns att tillgå från lanseringsdatumet.
Konkurrensen är vitt spridd – så frågan är vad Kia Niro Plug-In Hybrid samt livsstilaren Mini Countryman S E All4 kan göra för att sätta allround-göteborgaren på prov.

Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design
Att Kina är viktig för bilmarknaden är nya Volvo XC40 T5 Twin Engine talande bevis för. När mer än två femtedelar av världens bilar säljs borta i öster står också ”mittens rike” för spelreglerna till viss del. När Geely Groups nya varumärke Lynk & Co skulle hårdsatsa var det med en kompakt suv med laddhybridsdrivning. Lynk & Co 01 PHEV såg dagens ljus för mer än två år sedan och i grund och botten är det samma bil som testlaget har framför sig nu i skrivande stund, sensommaren 2019. Volvo XC40 T5 Twin Engine är mer än nära besläktad med ”svensk-kinesen” – de utvecklades parallellt när den gemensamma plattformen CMA togs fram. Ett extra smart drag av Volvo Cars var att presentera T5-laddhybriden redan för ett och halvt år sedan när Årets Bil-juryn rådslog, antagligen en bidragande orsak till att XC40 tog hem segern i fjol.

Glenn Lindberg om Volvo

Glenn Lindberg

Vill-ha-faktorn är stor hos Volvos minsting. Eller ja, så värst liten är den ju faktiskt inte – låt oss säga lagom! Smart paketering och ombonat invändigt. Och visst är den snygg i sin tvåtonslack? Laddhybrid, kul – jag slår till! Klickar in på Volvos hemsida. 459 900 kronor i sitt billigaste utförande, det måste blivit något fel? Lägger på navigation, Apple CarPlay, backkamera och sensorer, vips så landar jag på 480 600 kronor. För en liten suv, fortfarande med tygklädsel. Rena rama rånet!

Modellår 2020 börjar produceras först vecka 46 hösten 2019, därför är den aktuella vita testbilen ur en mycket tidig serieproduktion på cirka 500 bilar från belgiska Gent. Dessa första bilar kommer inte kunna köpas av kund utan enbart erbjudas via Volvos abonnemangstjänst Care by Volvo. Längre fram lovas en än mer kompentent XC40-produkt där drivlina och komfort finslipats ytterligare. Kanske kommer framtida XC40 med laddhybriddrift transporteras via godståg från fabriker i Kina, eftersom bilarna är baserade på samma plattform som både Lynk & Co och Polestar.

Volvo XC40 T5 Twin Engine 2020

Foto: Glenn Lindberg

”Oslovägen”, E6 norrut från Göteborg. XC40 T5 Twin Engine dräneras raskt på batterikrafterna i maxad motorvägsfart.

Som alltid är senaste Volvon ut alltid i högspecificerat utförande. XC40 T5 Twin Engine R-Design startar med ”på-gatan-pris” på hutlösa 506 900 kronor! Basmodellen Momentum, ej Bas, börjar på 459 900 kronor. En inte helt oansenlig summa det heller. Uppförsbacke direkt för den svenska folkhemshybriden.

Drivlinan baseras på trecylindriga 1,5-liters VEA-bensinaren Drive-E som i icke hybridutförande kallas T3 och har 163 hästkrafter. Hos T5 Twin Engine är bensinmotorns effekt trimmad till 180 hästkrafter, plus elmotor på 60 kilowatt (82 hk). Systemeffekten uppges till 262 hästkrafter och drivningen sker endast på framhjulen eftersom elmotorn sitter seriekopplad tillsammans med trepipen under motorhuven. De större SPA-baserade 60- och 90-serie med Twin Engine-teknik har ju elektrisk fyrhjulsdrivning med elmotorn placerad på bakaxeln.

Växellådan 7DCT av dubbelkopplingstyp är liksom hela CMA-strukturen internt utvecklad av CEVT, China Euro Vehicle Technology. 7DCT är sjustegad vars grundfunktion i princip är oklanderlig. Om det är lådan eller själva kompositionen mellan el- och bensinmotor i kombination med 7DCT låter vi vara osagt men ibland har drivlinesystemet svårt att bestämma sig. Värst är det med fulladdat batteri i låga farter, då är tvekan som störst. Vi vet att Volvoteknikerna finslipar slutjusteringen av XC40 T5 Twin Engine av innevarande modellår 2020. Ett ytterligare aber är det vinande ”spårvagns-(o)ljudet” som går att härleda till elmotorn, bättre isolering plus ny mappning av elmotorn borde lösa det oväsendet. Alla hästkrafter gör sig speciellt gällande vid fullgasacceleration, omkörningar går raskt och säkert. Tyvärr har gaslustan en verklig baksida. Den trecylindriga 1,5-litersmotorn har ett stort lass att frakta, testförbrukning på 0,77 l/mil är oceaner ifrån den uppgivna siffran 0,17 l/mil.

Vi siktar Bohusläns runda klippor i väster, nattuppehållet är bokat hos ”Hem till Bengt” i det lilla före detta stenhuggarsamhället Örn på vägen ut mot färjeläget till Bohus-Malmön. Små kurviga landsvägar som nästan slår knut på sig själv i lagom hastighet passar betydligt bättre är motorvägslunk.
Med körstilen mer åt Åke Mjuk-hållet stämmer T5 Twin Engine-drivlinan betydligt bättre. Anrättningen bensin-el lirar tillsammans i harmoni och styrda funktioner som att det går att spara eller ladda batteripacket under färd uppskattas.

Att en ny Volvo som kostar dryga halvmiljonen kronor har höga förväntningar på sig är det inte tu tal om. Alla nya bilar från Göteborg som överraskat testlaget är många de senaste fyra-fem åren, därför blir det lite sordin över stämningen när senaste produkten inte riktigt håller ställningarna. Det är främst drivlina, ekonomi och i viss mån uppförandet i älgtestet som förvånar. Den trecylindriga motorn orrar gott men att Twin Engine-paketlösningen med elmotorn inte är samspelt oroar. Det märks att CMA-plattformstekniken inte håller samma höga nivå som den större SPA-plattan. Kanske blir det bättre när helelektriska 40-seriemodeller och dess kusin Polestar 2 kommer ta mer plats?

När Ruben rattar den vita XC40:n genom vår älgtest-konbana hasar och studsar bilen osnyggt även om den klarar godkänt resultat. Mer än så hade vi trott om bilen som skulle bli en verklig game-changer för Volvo.

Kia Niro Plug-In Hybrid Advance Plus 2
Kia Niro är en märklig – enligt vissa perfekt – korsning av crossover och suv, särskilt jämfört med Mini Countryman och Volvo XC40 som båda är mer tufft ”bruksiga”. Mest offroad är ändå Mini eftersom den har All4 fyrhjulsdrift. Låt gå för att elmotorn driver separat på bakaxeln via slavdrivning, bensinmotorn där fram är alltjämt huvudnumret hos engelsmannen. Kia Niro finns inte ens med 4×4, det säger en del om Niro-konceptet. Det är snusförnuftigt för hela slanten. Som en modern Ecco-doja, foträt med försök till trenddesign. Ändå hopplöst ute när man försöker prata varumärkesimage och attityd. Den här ”knäckebröd & vatten”-stilen verkar ändå gå hem i de svenska stugorna, Kia som bilmärke och Niro som modell skördar säljsegrar långt före andra mer ”vassa” bilar. Förnuftkänslan hos Kia har sedan länge kört om Skoda och Niro Plug-In Hybrid är ett tydligt exempel på att vara utan att synas.

Ruben Börjesson om Kia

Ruben Börjesson counterpoint

Det krävs en verklig entusiast för att köra laddhybrid och utnyttja den rätt. Men vill en bilentusiast ha en Kia Niro? Visst den går längst på el, drygt 5 mil. Men inte ger den så mycket körglädje/känsla tillbaka jämfört med de andra. Trots ansiktslyftningen ser den fortfarande väldigt alldaglig ut och så känns den också bakom ratten. Det är inte mitt val, men den är överlägsen som laddhybrid i det här gänget.

Till modellår 2020 har frontdesignen skärpts med antydningar till mer aggressivitet men det är en ytterst mild facelift modellen genomgått. Mer blanksvarta detaljer och ändrat lamputseende, mest iögonfallande är ett nytt mätarkluster som är begåvat och funktionellt. Ända tills jag puttar växelspaken åt vänster och Sport-läget går i.., då händer det grejer! Inte. Den annars lodräta varvräknarstapeln till höger i instrumentgruppen ändrar utseende till en centralt placerad stor halvcirkel som brinner som eld när den väcks till liv. Så värst mycket rivigare blir dock inte Niro Plug-In Hybrid i sportläge även om styrningen blir tyngre och el- samt bensinmotorn jobbar seriekopplat. Det artificiella, pålagda motorljudet ser vi mest som ett utslag för humor.

Kia Niro Plug-In Hybrid 2020 01

Foto: Glenn Lindberg

Modellår 2020 av Kia Niro Plug-in Hybrid har bara aningens mer aggressivt designuttryck.

Som biltestare har man förmånen att byta kvällslektyr ofta, testbilarnas instruktionsböcker är ofta fina sömnpiller. Niros tegelsten följer bilens i övrigt torra anslag men när det står att läsa om ”offroadkörning” på fem rader och att slang (!)ordet ”soppatorsk” används för bensinstopp rycker det till i smilbanden. Nästan så att man undrar om någon haft extra kul på den svenska översättningsavdelningen för teknisk information?

Vi fortsätter att utforska Bohuslän och den södra infarten till Uddevalla, Bratterödsleden, erbjuder serpentinvägar och ”Hästepallarna” som invigdes redan 1908. Hinner med att bromsa till utanför det som en gång var Uddevallaverken, Volvos fabrik i staden. Testlaget lovar att komma på återbesök samtidigt som vi svänger ut på E6 igen, en del av ”Scandinavian Link”, som bland annat var Pehr G Gyllenhammars framtidsvision om hur Norden skulle knytas närmare Europa.

Ju mer man kör Kia, desto bättre förstår man sig på hur teknikerna på det tekniska högkvarteret i Rüsselsheim tänkt och funderat. Ety Kia Niro Plug-In Hybrid är till stor del utvecklad i Europa, för Europa. Smart och praktisk, lätt att kliva i och ur men i detta testsammanhang också klassledande bäst att hushålla med sina resurser. Drivlina och chassi mår som allra bäst i vardagslunk, då stämmer allt väldigt bra. Även om vissa ur testlaget ideligen hostar ur sig att bilen ”är tråkig så att klockorna stannar”.

Fortfarande efter tre år känns Niro som laddhybrid ytterst aktuell, särskilt när bilen lägligt nog genomgått ett nättare facelift. Men måste man välja enklaste materialvalen när det finns alternativ? Vid detaljgranskning ter sig Niro nästan löjligt enkel, man förstår idén med att Kia länge kopierat Toyota i sin jakt på framgång. Framtida Kia-modeller har dock siktet inställt för upplevd kvalitetsnivå samt teknikinnehåll som de från VW-sfären.

Mini Countryman Cooper S E ALL4 Maximise
Gå in till din lokala BMW-handlare och spana in kompakt-mpv:n 225xe Active Tourer. En till sin uppsynen lite moloken typ med plats för allsköns pick och pack. Laddhybrid är den också. Stig in till grannbilhandlaren – där brukar Mini få lov att husera – och spana in Countryman Cooper S E All4. En klart uppkäftigare, mer bulldogig, look men som i stället för München-tyska snackar Oxford-engelska. I stället för slätstruken kompakt-mpv en ball crossover-suv. Men den tuffa attityden kräver också att dess husse eller matte gillar att sticka ut i mängden. 24-7, hela tiden. Man kan likna Countryman vid den där coola funktionsfyllda dykarklockan som tar för sig på armleden. Samtidigt är då Volvo XC40 en avskalad design-klocka, medan Kia Niro mest är något från Ur & Penns postorderkatalog.

Kalle Grundel om Mini

Kalle Grundel counterpoint

Den är ovanligt kursstabil även på sämre grusväg går den skottrakt. Effektmässigt räcker det väl till med de totalt 224 hästkrafterna man har tillgång till vid till exempel omkörningar, övergången mellan fram bak och fyrhjulsdrift är knappt märkbar. Förarmiljön gör mig glad med dom runda instrumenten, en bra sak är att instrumentklustret följer med rattjusteringen i höjdled. Hastighetsmätaren följer med när man justerar ratten.

Olikheten från både Volvo, men mest Kia, fortsätter när man skärskådar Minin. Laddhybridstekniken innebär fyrhjulsdrivning All4 eftersom den kraftfulla elmotorn på 88 hästkrafter sitter bultad på bakaxeln. Perfekt på vintern eller när du ska komma iväg snabbt, även om XC40 T5 Twin Engine har högre systemeffekt (262 hk) jämfört med Countrymans 224 hästkrafter pinnar Mini iväg snabbast både på stinten 0-100 km/h samt i svenskt omkörningsregister. Toppfarten plockar dock Volvo hem med sina 205 km/h mot Minis 198 km/h, men det rättar väl till sig i och med att alla nyare Volvo i framtiden kommer att strypas vid 180 km/h på grund av säkerhetsriskerna.

Mini Countryman S E All4 Plug-In Hybrid 2020 01

Foto: Glenn Lindberg

Gimmickfylld till max är den testade Maximise-versionen där Mini-loggan lyser upp asfalten vid framdörren i mörker och med maffig laddlucka och sitt häftigt stiliserade ”E” (som även ser ut som en stickkontakt) som krona på verket. Bling-blinget fortsätter på insidan, där Mini går på i samma anda ända sedan The New Mini revolutionerade bilvärlden 2001. Långt ifrån Sir Alecs närmast asketiska grundfilosofi när det gäller bilbyggarkonst.

Sittposition och körställning är för den körorienterade, testlagets verkliga asfaltsnötare älskar att pilla på alla pinaler. Andra, mer fotriktiga, testförartyper tar på sig solglasögon för att mildra tingeltangel-symdromet interiört. Det kan bli lite för mycket av alla goodies ibland, samtidigt som vi lovordar att BMW-Mini inte hänfaller till att göra könlösa produkter. Under ytan är det oftast tysk BMW-logik men inte ens de mest prylfixerade förstår sig på menysystemen för körlägen och drivlinans utsöndring. Olika knappar för liknande funktioner förvirrar och inte blir det bättre av att el-räckvidden är snöpligt kort och bensintörsten skenar. Det senare kommer att förbättras i och med det nyreviderade batteripacket till modellår 2020 som innebär kapacitetsökning från dagens 7,6 kWh till 9,6 kWh. Utökad räckvidd från dagens fyra mil upp till mer aktuella fem mil om man får tro förhandssnacket från Oxford-München.

Efter besök på ex-Volvofabriksområdet i Uddevalla stoppsladdar testlaget pliktskyldigt utanför Nevs-anläggningen i Stallbacka, Trollhättan. Om det är efterdyningar av industrisemester eller kinesisk pengatorka låter vi vara osagt, men tyst är det. Desto mer knattrar det under Mini-huven när vi fräser vidare upp mot majestätiska Hunne och Halleberg.

Längre ned på sidan, nedanför betygstabellen och sammanfattning, kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, extra testmoment (baksäteskomfort och räckviddsmätning), alla specifikationer och av oss uppmätta värden, samt så klart allt om den ekonomiska biten.

Betyg

Kia Niro Plug-In Hybrid Advance Plus 2 Mini Countryman Cooper S E ALL4 Maximise Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design
Köregenskaper ”Knäckebröd och vatten”. ”Inget att skriva hem om”. (Saxat ur testprotokollen). 7 Inspirerande och glad för den körintresserade som särskilt uppskattar styrkänslan. 9 Lugn och sansad, tryggheten själv på landsvägen. Ändå körglad och pigg! 8
Körsmidighet Lätt som en plätt, så upplevs Niro. Enkla reglage och smidig för sin storlek. 8 Stor vändradie och små sidorutor gör Mini Countryman bökig i stadstrafik. 7 Kontrollkänslan och överblickbarheten är god, det är inte sikten snett bakåt. 7
Motor/kraftöverföring Så vän, nästintill mesig, ändå soft i alla lägen. Försiktigt körd en vinnare. 7 Minis starkaste kort, så länge inte elräckvidd räknas (gäller 7,6 kWh). 8 Högt ställda förväntningar infrias inte. Drivlinan hugger och låter högt. 6
Utrymmen Stor och rymlig tack vare fyrkantig kaross och platt golv. Dålig lastflexibilitet. 7 Nja, så värst stor är inte största Minin. Snäva stolar och trång baktill för vuxna. 6 Volvo håller stilen, levererar rymd för fyra fullvuxna. XC40 är ingen liten bil. 8
Komfort Brummig bensinmotor som ljuder och både rull- som vindljud läcker in i kupén. 7 Chassit är stötigt i överkant för den känslige föraren, i övrigt levererar Mini tajt känsla. 7 Testlaget gillar hur man färdas i XC40. Stolar och ljudnivå håller för rejäla långfärder. 8
Användarvänlighet Uppdaterd förarmiljö med enkla handgrepp och instruktioner. Lite 1A-känsla. 8 Är du prylintresserad kan Mini passa som hand i handske. Mycket prylar. 6 XC40 är föredömligt enkel att köra och Eco Mode-läget lätt att följa med i. 8
Att köpa Trots att vi maxar Niro för att matcha lyxigt dyra Mini och Volvo en lätt rondvinst för Kia. 7 Som privatleasing kan bilen vara ett klipp, men att äga sin Mini blir bojsänke ekonomiskt. 4 Billigaste versionen kostar 459 900 kronor, R-Design +47 000 kronor ytterligare! 5
Att äga Låg soppaförbukning och fina garantier gör Kia Niro-livet ekonomiskt fördelaktigt. 8 I lyxigaste Maximise är Mini en hundkoja med lull-lull. Värdeminskningen är enorm. 5 Det gäller att hitta laddstationer för att hålla den törstiga bensinturbomotorn i schack. 5
Säkerhet Många säkerhetssystem plus uppdaterat ESP som fungerar bra. 8 Kvick och säker genom älgtestet men Mini får inte alla smarta system som BMW har. 7 Sladdrigare än andra XC40 genom älgkonbanan, varför? Bra säkerhetsutrustingslista. 9
Miljö Utan turbo, men en smart uttänkt drivlina som verkligen fungerar i verkligheten. 8 Pinsamt kort el-räckvidd och soppaförbrukning som svider. Batteri på 9,6 kWh kommer 2020. 5 Kom igen Volvo, bättre kan ni! Till 2020 förstärks batterikrafterna från 9,7 till 10,7 kWh. 5
Totalt 75/100 64/100 69/100
Kommentar Bara lite kaxigare look till i år men Kia Niro Plug-In Hybrid övertygar även när musklerna mäts mot premium-ladddhybrider från Mini och Volvo. Den väna konstallationen hos bilen kan verka alltför lagom för den bilintresserade men helheten är så rätt i tiden. En rättvärdig vinnare. För tjänstebilsförare eller som privatleasing med fast månatlig kostnad märks inte värdetappet hos Countryman S E. Bilen är lekfull att köra med sin ALL4-fyrhjulsdrivning och nerviga styrning. Till 2020 utökas batterikraften till 9,6 kWh (testade bilen 7,6 kWh) vilket kommer att göra gott. Som så alltid satsar Volvo med flaggan i topp när en ny version introduceras. T5 Twin Engine är rivig och snabb men inte så värst effektiv. Med R-Design-paket sprängs halvmiljonkronorsgränsen! Vi suktar efter en mildare ”T3”-laddhybrid med bättre/smartare miljö- och ekonomikalkyl.

Sammanfattning
Ångest är något som ofta benämns när det gäller bilar med andra drivmedel än de vanliga handelsvarorna bensin och diesel. Först ut var tillgången på gasmackar, sedan etanol och nu senast tillgången på el-laddning. Med en laddhybrid är räckviddsångesten ett mindre problem eftersom man alltid kan soppa upp på vanligt sätt på bensinstationer. Men i takt med Greta Thunberg-åsikter och att den allmänna miljöopinionen blir bredare vill även gemene man utnyttja den ”gröna” elen i största möjliga mån. Det är ju liksom det som är vitsen med just laddhybrider.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Kia Niro Plug-In Hybrid Mini Countryman S E All4 Plug-In Hybrid

Foto: Glenn Lindberg

Vi startar el-test-etappen med fulladdade el-batterier och läser av den angivna räckvidden på respektive bils display, noterar om bensinmotorn går på trots att vi tryckt in el-läget i drivlinornas menyer och kör sedan en slinga i kolonnkörning. Testvägen är svensk mindre landsväg med inslag av körning genom samhälle och med ett antal stopp. Kia Niro Plug-In Hybrid som är åldermannen i testklungan saknar möjlighet att från föraren bestämma drivlinan lika mycket som Mini och Volvo erbjuder, ändå hävdar sig Kia starkt. Vid testkörningens startögonblick är det +14 grader i luften, ändå brummar den 1,6-liters GDI-sugmotorn igång för att dra igång alla systemen på direkten. Efter någon kilometers körning stänger bensinmotorn av sig och Niro fortsätter färden med sitt 8,9 kWh stora batteri. Vid ytterligare ett tillfälle, i en uppförsbacke, startar bensinmotorn på nytt för att stötta el-framdrivningen. Efter 5,2 mil är batteripacket dränerat och bensinmotorn tar över konstant. Klart längst räckvidd av de tre testbilarna! Mini Countryman Cooper S E All4 mäktar med ynka 2,8 elmil och nykomlingen Volvo XC40 T5 Twin Engie tuggar sig fram 3,7 mil på el innan slagrutan för bensin måste fiskas fram. Båda suktar efter sina nya batterier.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Kia Niro Plug-In Hybrid Mini Countryman S E All4 Plug-In Hybrid

Foto: Glenn Lindberg

Räckviddstestet summerar också segerpallen denna gång. Det går inte att blunda för Kias duktigheter även om bilen är tråkig så att klockorna stnnar. Den vinner.
Förhoppningarna på XC40 som laddhybrid var skyhöga men denna gång stöp lilla ladd-Volvon på högt pris, tveksam transmission och sisådär el-räckvidd.
Mini Countryman är Niros motsats – i det mesta. Personlig, skoj att köra, flexibel. Och svindyr. Som tjänstebil kan vi förstå att den bilintresserade faller för alla frestelser men den bistra sanningen är att Niro Plug-In Hybrid fortsatt är det klokaste valet i klassen. Men XC40 Twin Engine kan bli en viktig milstolpe som vänder på trubbiga svenskars åsikter och vanor om vardagligt bilåkande.

Ladda ner testet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer